Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

5 pasi de urmat in caz de atac de panica

20-02-2017

Atacul de panica este unul dintre cele mai greu de inteles evenimente care pot perturba sever, chiar daca pentru scurt timp, viata. El nu este o boala, ci o reactie neasteptata, exagerata, a corpului la un pericol inchipuit, caracterizata printr-un moment de teama profunda, de cele mai multe ori fara fundament.

5 pasi de urmat in caz de atac de panica


Se manifesta prin hiperventilatie, teama de moarte, probleme de respiratie, palpitatii, tremur, ameteala, transpiratie rece, amortire a membrelor, senzatie de inec, uscaciune a gurii, frisoane si pierderea controlului.

De cele mai multe ori se manifesta pe fond de stres si de oboseala, asociate cu o fobie (spre exemplu, se poate petrece in avion, intr-un spatiu ingust si inchis sau intr-o loc foarte aglomerat).

Din fericire, atacul de panica nu dureaza mult - intre cinci si 20 de minute - insa se manifesta extrem de intens si de aceea este deosebit de importat ca atat victima, cat si persoanele din apropiere sa stie cum trebuie sa reactioneze corect.

1 Victima trebuie abordata cu calm, fara agitatie, pentru a nu accentua starea sa de neliniste, spunandu-i ca atacul de panica va trece in cateva minute. Aceasta e bine sa fie condusa intr-un loc linistit unde poate sa stea in sezut. Persoana care sufera un atac de panica nu trebuie lasata niciodata singura. In cazul in care sunteti singuri in momentul declansarii atactului de panica, cereti ajutorul oricarei persoane din apropiere informand-o despre ceea ce simtiti si sunati fara interziere o ruda sau un prieten.

2 Se efectueaza in tandem exercitii de respiratie ce contribuie la o mai buna oxigenare a creierului si la calmare treptata. Se inpira prelung, se tine aerul in plamani una-doua secunde si se expira apoi lent, toate acestea timp de cel putin trei minute. O metoda des utilizata este folosirea unei pungi, preferabil de hartie. Astfel, timp de doua minute se respira intr-un astfel de recipient, atat cu nasul cat si cu gura, astfel incat sa se previna hiper-oxigenarea cauzata de semnalul interpretat gresit de creier de a solicita mai mult oxigen pentru a face fata pericolului imaginar ivit. Exercitiile de respiratie se pot combina si cu incordarea musculaturii la inspirare si cu relaxarea brusca la expirare.

3 Deoarece teama de a pierde controlul este unul dintre factorii declansatori, victima trebuie linistita ca detine controlul momentului. In acest caz poate ajuta daca se tine de o bara, daca este rugata sa povesteasca ceea ce simte, sa numere din doi in doi sau din trei in trei sau daca este indemnata sa faca ceva anume din proprie initiativa. Incercati sa aflati care este cauza care a declansat starea de anxietate si indepartati victima de sursa de stres.

4 Victima e bine sa fie intrebata de mai multe ori exact ce simte si de ce are nevoie in acel moment. Ea trebuie incurajata constant si asigurata ca se afla in siguranta. De asemenea, i se induc emotii pozitive si ganduri linistitoare, placute si i se maseaza muschii din partea superioara a spatelui, tamplele si incheieturile mainilor in timp ce i se distrage atentia pentru a depasi momentul dramatic.

5 Este foarte important ca victima sa fie intrebata daca a mai suferit atacuri de panica, daca are dureri, daca are o afectiune si daca urmeaza un tratament. Daca raspunsul e pozitiv si daca simptomele nu se amelioreaza in 15-20 de minute, cereti ajutor medical de urgenta.

Potrivit profesorului Paul Salkovskis de la Universitatea Bath din Marea Britanie, exercitiile de respiratie efectuate in fiecare zi pot ajuta la prevenirea atacurilor de panica si la diminuarea impactului acestora. Expertul mai recomanda exercitii aerobice frecvente, imbunatatirea starii de spirit, mesele luate la ore fixe pentru a stabiliza nivelul glicemiei, eliminarea stresului si evitarea cafeinei, a alcoolului si stoparea fumatului, acestea inrautatind anxietatea, dupa cum se arata pe site-ul NHS, Serviciul National de Sanatate din Marea Britanie. De asemenea, terapia cognitiv comportamentala poate contribui la identificarea si modificarea tiparelor gandurilor negative care „hranesc” atacurile de panica.

Medicamentele antidepresive si calmante sunt si ele de folos, dar se administreaza numai la indicatia medicului.



 



Comentarii

Lasa-ne comentariul tau