Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Alege o alimentație echilibrată în timpul sarcinii!

04-12-2018

Alimentația echilibrată în timpul sarcinii este cel mai bun prieten. Te ajută să îți iei toți nutrienții ca să fii sănătoasă, iar copilul să se dezvolte normal. În plus, poți evita astfel creșterea nedorită în greutate. În timpul sarcinii trebuie să iei între 9-13 kg în greutate, pentru sarcină la termen, nu mai mult. Astfel îți va fi și mai ușor și îți vei reveni mai repede după naștere.

Alege o alimentație echilibrată în timpul sarcinii!


Trei mese și două-trei gustări

Organizează-te astfel încât să poți avea trei mese principale și două sau trei gustări. Micul dejun este cea mai importantă masă a zilei. Anumite combinații alimentare îți ușurează prima parte a sarcinii când poți avea grețuri (pâine prăjită, brânzeturi mai sărate). Mai mult, alimentația echilibrată contribuie la prevenția unor complicații, precum diabetul de sarcină sau hipertensiunea. 

În această perioadă trebuie mai mult decât oricând să respecți piramida alimentară:

Pâine, cereale, orez şi paste (6-11 porţii pe zi);

Legume şi vegetale (3-5 porţii pe zi);

Fructe (2-4 porţii pe zi);

Lapte şi derivate (2-3 porţii pe zi);

Carne, peşte, ouă (2-3 porţii pe zi).

În plus, trebuie băută apă, 1,5-2l pe zi. Nu sucuri acidulate, nu băuturi energizante, cafea cu moderație, deloc alcool.

Secretul: moderație, varietate, echilibru

Nu ai nevoie de mai multe calorii decât de obicei, până în trimestrul al treilea. Abia atunci necesarul caloric poate fi mai crescut cu numai 300 de calorii. În mod greșit se spune că trebuie să îți faci toate poftele, că poți mânca oricât, doar cere copilul. Dulciurile rafinate, excesul de fructe, excesul de orice fel nu sunt recomandate. Fiecare alegere are și consecințe. Excesul de calorii și de carbohidrați duc la variațiile de glicemie și acumularea de kilograme în plus. Fiecare kilogram în plus este resimțit de articulații și de întregul organism. Chiar dacă nu se vede, organismul femeii gravide lucrează în plus, pentru doi. Inima pompează mai mult sânge, nivelul ridicat de hormoni poate provoca dezechilibre, pot să apară probleme de tensiune și de circulație.

De aceea, alimentația și stilul de viață echilibrat sunt acele elemente care țin complet de controlul fiecăreia dintre noi ca să ne bucurăm de sarcină și de trecerea săptămânilor până la termen.

Câteva atenționări

Alimentația în timpul sarcinii este foarte variată, cu foarte mici excepții sau reguli.

Alcool – zero și orice cu alcool. Alcoolul este interzis complet femeilor însărcinate și mamelor care alăptează, inclusiv orice produs cu alcool. Nici bere sau cidru! Poate cauza sindromul alcoolic fetal sau cauza probleme de dezvoltare intrauterină și după naștere ale copilului.

Lactate doar pasteurizate. Consumă doar lactate pasteurizate și, ideal, lapte UHT (pasteurizat la temperatură înaltă). În timpul sarcinii nu îți dorești să te îmbolnăvești. Lactatele netratate termic pot conține germeni care îți pot pune în pericol sănătatea ta și a copilului. Așadar, renunțați o perioadă la brânzeturile cu mucegai sau lactatele de la vecini.

Fără dulciuri rafinate, zero zahăr. Atenție și la îndulcitori. Organismul nu are nevoie de zahăr. Își ia glucide (sau carbohidrați) din toate alimentele (cereale, legume, fructe). În plus, zahărul ca atare reprezintă doar calorii goale, nu conține nutrienți de care să avem nevoie. Mai mult, zahărul creează dependență și stimulează centrul nervos al dependenței în mod similar cu drogurile, conform unor cercetări făcute de specialiști.

De evitat sursele de toxine, pesticide sau metale grele. Anumite categorii de pește, precum tonul, macroul, sardelele sau păstrăvul, conțin mercur. Anumite alimente și produse care nu au fost verificate și nu provin din comerțul modern, supus trasabilității, pot conține substanțe nocive. Legumele pot proveni din soluri neverificate, și pot fi tratate cu prea multe îngrășăminte, de aceea alege cu atenție sursele de unde cumpărați, dacă nu sunt din magazine. Apa din rețeaua publică poate fi contaminată, de aceea cel mai sigur este să consumi exclusiv apă din surse proprii verificate periodic la laborator de specialitate sau apă plată ambalată; astfel eviți orice risc.

Spală bine legumele și fructele. Prepară termic bine carnea și ouăle. Nu consuma nimic crud sau parțial gătit, nici pește sau fructe de mare. Și vei evita să iei toxoplasma din legume sau fructe, sau salmonela din ouă sau carnea crude sau insuficient gătite. Mai ales că în sarcină anumite substanțe din medicamente nu sunt recomandate sau au efecte adverse nedorite. Dacă ești amatoare de sushi, renunță o perioadă și veți fi în siguranță.

Mănâncă fructele întregi, în locul sucurilor. Sucurile și mousse-urile de fructe au un aport caloric foarte mare, mai ales sucurile. Fructele conțin fructoză, o sursă de carbohidrați, care se asimilează prea rapid. De exemplu, pentru a obține un pahar de suc este nevoie de mai multe portocale, pe care, dacă am dori să le mâncăm întregi, cu pulpă, le-am împărți pe porții consumate în mai multe mese și în zile diferite. Din acest motiv nici copiilor la diversificare nu le sunt recomandate sucurile, ci fructele ca atare.

Așadar, alimentația în timpul sarcinii respectă aceleași reguli, dar cu niște precauții care țin de siguranța alimentară. Însă, pentru femeile însărcinate care au anumite afecțiuni sau complicații, medicul este singurul în măsură să le vorbească despre acest subiect.




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau