Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Alimentatie hipocolesterolemianta pentru diabet zaharat

10-01-2018

Pentru a echilibra nivelele crescute de colesterol descoperite frecvent si asociate diabetului zaharat este de preferat :

Alimentatie hipocolesterolemianta pentru diabet zaharat


Sa reduceti aportul total de grasimi, care nu ar trebui sa depaseasca o treime din aportul total de calorii ;

Sa diminuati cantitatea de acizi grasi saturati (responsabili de cresterea fractiunii de LDL-colesterol). Acizii grasi saturati se gasesc in unt, alimente de origine animala (carne, oua, lactate, branzeturi), dulciuri, prajituri, biscuiti, etc ;

Priviliegiati acizii grasi poli si mononesaturati (care vor diminua fractiunea de LDL-colesterol, precum pestele oceanic si uleiurile vegetale : ulei de floarea soarelui, porumb, colza- bogate in acizi grasi polinesaturati sau uleiul de masline si de arahide- bogate in acizi grasi mononensaturati) ;

Limitati aportul de colesterol din alimente (abundent in carnati, organe si galbenusul de ou) ;

Cresteti aportul de antioxidanti cu efect protector precum vitaminele C, E si A, carotenoidele si polifenolii  (prin consumul de fructe si legume, de preferinta proaspete) ;

Daca sunteti supraponderal, dati jos cateva kilograme- va veti simti mai bine si veti fi mai protejat.

Pentru a mentine un aport de grasimi adevat si a evita hipercolesterolemia puteti :

Inlocuiti untul cu margarina vegetala sau cu uleiurile vegetale, bogate in acizi grasi polinesaturati si in fitosteroli ;

Utilizati uleiuri vegetale variate, atat cele bogate in acizi grasi polinesaturati (ulei de floarea soarelui, nuci, struguri) cat si cele bogate in acizi grasi mononesaturati (ulei de masline, de alune)

Consumati produse lactate cu continut scazut in grasimi (lapte degresat, iaurturi, branza dulce) pentru a reduce aportul de grasimi, pastrand aportul de proteine si calciu;

Evitati mezelurile cu grasimi si produsele de patiserie ;

Consumati peste de 2-3 ori pe saptamana ;

Nu depasiti consumul a doua galbenusuri de ou pe saptamana (albusul de ou nu este bogat in colesterol)

Privilegiati legumele si fructele proaspete, congelate sau in compot

Puteti de asemenea consuma cu moderatie produse bogate in fitosteroli vegetali care au dovedit eficienta in scaderea fractiunii de LDL-colesterol  (exemplu : migdalele, alunele, arahidele, porumbul).

Aproape 70% din populatia care consuma fitosteroli prezinta o scadere a fractiunii de LDL-colesterol de aproximativ 10 % fata de populatia care nu are un aport bogat in fitosteroli. Pentru a obtine scaderea LDL-clesterolului in termen de 3-4 luni ar fi necesar un aport de fitosteroli zilnic de 2 g/zi (de exemplu 1 borcanas de iaurt contine 0,8 g steroli, o lingurita de margarina imbogatita in fitosteroli contine pana la 0,75 g).

O precautie de retinut pentru persoanele care favorizeaza aportul de fitosteroli este faptul ca fitosterolii reduc nu numai asimilarea colesterolului dar si a vitaminelor A si E. Pentru a compensa, consumatorii de fitosteroli ar trebui sa consume multe fructe si legume  bogate in vitaminele A si E, precum caise, pepene galben, mango, piersici, morcovi, patrunjel, spanac, ardei gras rosu, rosii, brocoli.

De retinut ca diabetul zaharat cat si dislipidemia sunt disfunctii metabolice multifactoriale si ca inlaturarea unui singur factor de risc, precum fractiunea crescuta de LDL-colesterol din sange poate sa fie utila dar nu garanteaza singur lipsa riscurilor de complicatii cardio-vasculare cu risc vital. Un regim de viata echilibrat, cu alimentatie rationala si activitate fizica periodica, un tonus fizic si psihic optime sunt  impreuna benefice.



Dr Lavinia Vija

Medic specialist endocrinologie




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau