Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Canicula este periculoasa si pentru oamenii sanatosi

04-12-2014

Principalele efecte resimtite de persoanele afectate de canicula sunt: deshidratarea stresul canicular epuizarea fizica si intelectuala iritabilitatea greturile varsaturile cefaleea migrenele lesinul crampele musculare insomnia intensificarea simptomatologiei in cazul bolilor cronice. Temperaturile ridicate nu sunt periculoase doar pentru varstnici si pentru bolnavii cu afectiuni cardiovasculare sau respiratorii ci si pentru un om sanatos care poate suferi un stop cardiac din cauza suprasolicitarii electrice a inimii la caldura.

Canicula este periculoasa si pentru oamenii sanatosi

PRINCIPALELE EFECTE resimtite de persoanele afectate de canicula sunt: deshidratarea, stresul canicular, epuizarea fizica si intelectuala, iritabilitatea, greturile, varsaturile, cefaleea, migrenele, lesinul, crampele musculare, insomnia, intensificarea simptomatologiei in cazul bolilor cronice.

Temperaturile ridicate nu sunt periculoase doar pentru varstnici si pentru bolnavii cu afectiuni cardiovasculare sau respiratorii, ci si pentru un om sanatos, care poate suferi un stop cardiac din cauza suprasolicitarii electrice a inimii la caldura.

Canicula determina un efort urias de adaptare a organismului. Este foarte posibil ca o persoana care din punct de vedere medical nu are nici o problema depistabila, sa aiba mici problem care nu-i permit acomodarea la temperaturi foarte mari.

Insa cei mai vulnerabili in timpul caniculei sunt copiii, batranii si bolnavii cronici, categorii de risc cunoscute de toata lumea, dar alaturi de ei mai sunt persoanele nevoite sa lucreze in mediul inconjurator, sub soarele dogoritor: agricultorii, agentii de circulatie, petrolistii sau cei care lucreaza deja la temperatur ridicate: fochisti, brutari etc.

Migrenele sunt crize de scurta sau lunga durata care apar la persoanele mai sensibile si mai putin adaptate conditiilor naturale cu temperaturi ridicate si insolatii puternice. Frecventa migrenelor este mai mare la femei, indiferent de varsta, care simt, uneori, dureri violente localizate pe o jumatate a capului, adesea cu pulsatii (zvacnituri) spre frunte si tample. Aceste dureri determinate de migrene nu pot fi confundate cu cefaleea, care se simte pe tot capul.

Cea mai usoara afectiune datorata caldurii o reprezinta crampele musculare, care apar la persoanele ce depun efort fizic la caldura si care sufera o demine ralizare ce cauzeaza spasme musculare. In formele usoare, stresul canicular se datoreaza pierderii de apa si electroliti prin transpiratie. Manifestarile constau in pierderea apetitului, uscaciunea gurii, scaderea capacitatii intelectuale si reducerea capacitatii de munca.

Cea mai serioasa problema de sanatate aparuta in perioadele de caldura extrema este infarctul. Acesta poate fi mortal si apare atunci cand temperatura corpului creste peste 40���úC. Organismul nu mai poate compensa caldura prin transpiratie, organele interne cedeaza unul dupa altul, iar organismul incepe procedura de "inchidere". Victimele trebuie duse de urgenta la spital, pentru tratament.

Pentru evitarea unor asemenea neplaceri se impun masuri de inlocuire a pierderilor provocate de transpiratie, a pierderilor de apa, saruri minerale si vitamine, pentru refacerea conditiilor normale de functionare a organismului.

Acest lucru poate fi realizat prin consumarea, in medie, a trei litri de lichide pe zi. Beti multe lichide chiar daca nu va este sete. Hidratarea corespunzatoare este foarte importanta pentru mentinerea rinichilor in stare de functionare. Deshidratarea poate fi fatala, pentru ca survine pe neasteptate. Totusi anumite persoane trebuie sa consulte medicul inainte de a mari cantitatea zilnica de lichide consumate: cele cu boli de inima, rinichi, ficat etc. Nu asteptati sa vi se faca sete; receptorii de sete constituie un indiciunesemnificativ al deficientei de lichide si s-ar putea sa fiti deja grav deshidratati atunci cand simtiti nevoia sa beti apa. Beti lichide in mod regulat - un pahar la fiecare 15-20 de minute.

Beti apa care contine saruri minerale in locul celei de la robinet. Aceasta din urma, pe langa faptul ca nu suplineste sarurile pierdute prin transpiratie, poate declansa infectii digestive din cauza conductelor foarte vechi prin care trece. Sarurile pierdute prin transpiratie se inlocuiesc cel mai bine prin consum de apa (plata sau minerala) care au in compozitie calciu, sodiu, magneziu etc. Apa de la robinet nu contine astfel de saruri. Apa nu trebuie sa fie rece pentru ca, desi racoreste pe moment, mai tarziu determina o crestere a temperaturii in corp. Cel mai bine este ca apa sa fie bauta la temperatura camerei.

Evitati bauturile care contin zahar, alcool sau cofeina, care mai rau va deshidrateaza. Cea mai cautata bautura a verii - Berea - deshidrateaza grav corpul, deoarece creste cantitatea de lichide eliminate din organism, prin urinari mai dese. Preferati sucurile de fructe.

Consumati portii de mancare mici si dese. Mesele bogate si grele sunt mai dificil de digerat, iar organismul isi va creste temperatura interna pentru a ajuta digestia. Evitati mancarurile sarate, pentru ca acestea fac organismul sa retina lichide, ducand astfel la edeme. In schimb, consumati alimente hidratante, in special fructe si legume proaspete. Cel mai hidratant aliment este pepenele verde. Consumand cat mai multe fructe si legume (mai ales crude) dispare senzatia de sete continua datorita efectului retard de eliberare a apei din tesuturile vegetale. Se mai pot consuma infuzii caldute de soc, musetel, sunatoare, menta (racoritoare), tei (calmant), macese (revigorante) si, mai ales, de urzici (taie senzatia de sete).

Planificati-va ziua in asa fel incat sa va petreceti cat mai putin timp afara in timpul orelor de varf (11:00-15:00). Daca totusi trebuie sa mergeti afara purtati o imbracaminte adecvata. Preferati hainele largi, din materiale usoare si in culori deschise, care sa va acopere pielea cat mai mult. Acest tip de imbracaminte reflecta caldura si razele solare, ajutand corpul sa-si mentina temperature normala. Nu purtati materiale sintetice, deoarece acestea nu absorb transpiratia si nici nu faciliteaza evaporarea ei. Nu folositi haine mulate care "tipa" pe corp. Pe caldura acestea ne pot provoca iritatii care ulterior se pot suprainfecta. Incercati sa purtati pantaloni lungi, fuste lungi si bluze cu maneca lunga din in, panza topita, bumbac subtire, pentru a evita arsurile solare si efectele de supraincalzire a corpului. Protejati-va fata si capul cu palarii cu boruri largi, purtati ochelari de soare cu grad cat mai ridicat de filtrare a razelor ultraviolete.

Stropiti-va cu apa rece. Stropitul cu apa rece racoreste si revigoreaza organismul. Stropiti-va cu apa rece incheieturile mainilor, partea superioara a labelor picioarelor si lobii urechilor. In aceste trei locuri, ale corpului, sunt cele mai multe capilare, vene si artere, iar prin racirea sangelui care circula prin ele va veti racori intregul organism.

Spalati-va des pe maini! In zilele deosebit de calde, riscul contaminarii cu microbi si al imbolnavirii cu afectiuni virale si bacteriene este mult mai mare.

Incetiniti-va ritmul de viata. Evitati, reduceti sau eliminati activitatile solicitante fizic. Asigurati-va multa odihna, pentru a permite functionarea optima a sistemului propriu de racire a organismului. Daca nu puteti evita activitatile solicitante fizic, desfasurati-le in perioada mai racoroasa a zilei, care este, de regula, dimineata.

Evitati schimbarile bruste de temperatura. Un dus rece facut imediat dupa ce ati petrecut un timp indelungat in caldura extrema poate declansa hipotermia, in special la persoanele in varsta si la copii.

Evitati expunerea indelungata la razele soarelui. Arsurile solare la nivelul pielii incetinesc capacitatea acesteia de a se racori. Totodata soarele va incalzi si organele interne ducand la deshidratare. Folositi creme de protectie solara pe orice parte a corpului pe care o expuneti la soare mai mult de 20 de minute. Aceste creme se aleg in functie de factorul de protectie solara pe care il confera, care arata cat sunt de eficiente in filtrarea razelor ultraviolete de tip B. Alegeti produse cu factor de protectie solara de cel putin 16, iar pentru copii cel putin 30 sau 40. Pentru rezultate optime cautati produse care ofera protectie si impotriva razelor ultraviolete de tip A.

Exista si cateva trucuri pentru limitarea cresterii temperaturii in locuinte. Acoperisurile caselor si terasele blocurilor sunt expuse la soare pe toata durata zilei si sunt incalzite la maxim. Peretii sunt incalziti daca soarele bate direct pe ei, iar aerul ce intra printr-o fereastra deschisa in timpul zilei incalzeste incaperea. Blocati accesul soarelui prin ferestre. Inchideti toate ferestrele si protejati-le cu jaluzele si draperii. Ferestrele se deschid seara tarziu, noaptea si dimineata devreme, pe perioada cat temperature exterioara este inferioara celeidin locuinta. Lumina artificial trebuie mentinuta cat mai putin timp. Evitati folosirea aragazului, cuptorului si folosirea in exces a calculatorului pentru ca toate acestea produc caldura. Trebuie inchis orice aparat electrocasnic de care nu este nevoie.

Dr. Mihaela Condurache



Comentarii

Lasa-ne comentariul tau