Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Cardul de sanatate, instrument obligatoriu pentru asigurati

08-09-2015

Cardul de sanatate este, incepand de la 1 septembrie 2015, unicul instrument de decontare si validare a serviciilor medicale in sistemul public de sanatate pentru asiguratii cu varsta peste 18 ani care au intrat in posesia lui. Pana in prezent au fost tiparite aproximativ 15 milioane de carduri, dintre care peste 300.000 au fost tiparite dupa data de 1 mai 2015 (63.000 carduri duplicat si 247.000 pentru persoanele care au dobandit calitatea de asigurat), potrivit reprezentantilor Casei Nationale de Asigurari de Sanatate. Se estimeaza ca aproximativ 600.000 de carduri vor mai fi tiparite pana la sfarsitul anului. Se trimite prin posta, la domiciliul inscris in cartea de identitate

Cardul de sanatate, instrument obligatoriu pentru asigurati


Se trimite prin posta, la domiciliul inscris in cartea de identitate

Pentru a verifica daca este valida calitatea de asigurat, se poate consulta pagina de internet: http://www.cnas.ro/casmb/page/verificare-asigurat.html. La aceasta adresa fac verificari si cei din personalul medical in situatia asiguratilor carora nu li s-a emis deocamdata cardul de sanatate si au nevoie de servicii medicale. Astfel, ei pot beneficia de ingrijiri (altele decat cele de urgenta, care sunt garantate tuturor) fara prezentarea acestui document, in baza calitatii de asigurat pe care o au.

Este important de stiut ca persoanelor asigurate care implinesc varsta de 18 ani sau cele care dobandesc calitatea de asigurat li se genereaza automat din sistem comanda de tiparire si distribuire a cardului de sanatate. Asadar, in momentul dobandirii calitatii de asigurat nu trebuie sa se solicite Casei de Asigurari de Sanatate emiterea acestui instrument, acesta fiind trimis prin posta, la domiciliul inscris in cartea de identitate.

Lucratorii postali sunt obligati sa aduca la domiciliu cardul de sanatate de doua ori, sa lase avize de prezentare la posta si sa inmaneze cardurile numai pe baza de semnatura si act de identitate (al titularului sau al persoanei imputernicita in acest sens).

In situatia in care titularii nu sunt gasiti acasa si nu se prezinta cu avizele de la oficiile postale de care apartin, cardurile nationale urmeaza sa se distribuie in urma solicitarii prin aplicatia informatica disponibila pentru asiguratii Casei de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti (CASMB) sau prin cea depusa in scris de asigurati la sediul casei de asigurari de sanatate la care sunt luati in evidenta (la care sunt inscrisi, respectiv, declarati de catre angajatori – salariatii pot solicita angajatorilor informatii privind casa de asigurari de sanatate la care au fost declarati). De asemenea, solicitarile scrise se pot transmite si prin serviciile postale sau de curierat. Modelul cererii poate fi consultat/descarcat de la adresa: http://www.cnas.ro/casmb/media/pageFiles/20150603_Solicitare%20ridicare%20card%20de%20la%20CASMB.pdf.

Procedura descrisa este valabila si in situatia celor care initial au refuzat cardul de sanatate, insa s-au razgandit. In situatia in care cardul nu poate fi ridicat de catre titular, acesta poate fi luat de catre o alta persoana, care va da o declaratie pe proprie raspundere la care se va atasa si o fotocopie dupa actul sau de identitate si al titularului cardului.

Persoanele care au completat un numar de telefon mobil pe solicitarea de ridicare a cardului si ale caror carduri au fost identificate in retururile de la Posta sunt instiintate printr-un sms expediat de la nr. 1879 (mesajul trebuie pastrat pana la ridicarea documentului). Persoanele care au completat un numar de telefon fix, vor fi contactate la acesta.

Daca nu se primeste raspuns in circa 20 de zile, inseamna ca in retururile aduse de posta la casele de asigurari nu se regaseste cardul respectiv, conform reprezentantilor CASMB. Acest lucru poate fi verificat accesand https://www.casmb.ro/siui_card.php.

Lista documentelor necesare pentru eliberarea cardului de asigurat direct titularului la momentul prezentarii la sediul casei de asigurari de sanatate cuprinde: copie dupa actul de identitate (daca nu a fost depusa odata cu cererea), codul primit prin SMS (daca este cunoscut). Pentru eliberarea cardului persoanei imputernicite de titular este nevoie de: declaratie imputernicit, copie dupa actul de identitate al titularului cardului (daca nu a fost depusa odata cu cererea), copie dupa actul de identitate al persoanei imputernicite. Modelul de declaratie de imputernicire pentru ridicarea cardului poate fi consultat la: http://www.cnas.ro/casmb/media/pageFiles/Declaratie%20Imputernicit.pdf.

Valabil numai pe teritoriul Romaniei

Cardul national de sanatate contine numele si prenumele asiguratului, codul unic de identificare in sistemul de asigurari sociale de sanatate, numarul de identificare al cardului national de asigurari sociale de  sanatate (CID), data nasterii si termenul de valabilitate. La cererea asiguratului, medicul de familie poate inscriptiona pe acesta date medicale.

La fel ca si in cazul cardului bancar, codul PIN al cardului de sanatate, format din patru cifre, nu trebuie divulgat nimanui. Acest cod este personal si deosebit de important pentru validarea cardului ori de cate ori se beneficiaza de un serviciu medical. In cazul in care codul este introdus gresit de 5 ori, cardul se blocheaza automat.

Cardul ofera asiguratilor accesul la servicii medicale numai pe teritoriul Romaniei, nu si in strainatate. Pentru a primi servicii medicale in alte tari din spatiul UE/SEE/Elvetia trebuie sa se solicite la Casa de Asigurari eliberarea unui Card European de Sanatate.

Daca o persoana pierde cardul, trebuie sa se adreseze casei de sanatate de care apartine pentru eliberarea unui nou instrument, contra cost. Costurile sunt de 2,2 euro + TVA pentru productia cardului, plus 2,74 lei + TVA pentru distribuirea lui. Pana la primirea unui nou astfel de instrument asiguratul va beneficia de servicii medicale in sistemul asigurarilor sociale de sanatate in baza unei adeverinte de inlocuire a cardului de sanatate.



 



Comentarii

Lasa-ne comentariul tau