Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Ce este bine sa mancam cand suntem raciti?

13-12-2017

Raceala este o infectie virala ce poate fi provocata de peste doua sute de virusuri, diferite de cele care determina gripa. In mod normal, sistemul imunitar tine la distanta aceste virusuri, insa atunci cand rezistenta corpului este scazuta intervine raceala. Cele mai afectate persoane sunt copiii, batranii si bolnavii cu diverse afectiuni sau care sunt in convalescenta pentru ca au sistemul imunitar fragilizat.

Ce este bine sa mancam cand suntem raciti?


Cele mai cunoscute simptome ale racelilor sunt: durere si/sau de usturime in gat, stranut, tuse, congestie nazala, stari de oboseala, secretii nazale, senzatie de presiune in zona capului, lipsa de energie si de pofta de mancare.

Raceala si sinuzita pot fi foarte usor confundate deoarece au simptome similare, insa principala diferenta dintre ele consta in faptul ca simptomele ce insotesc raceala incep sa se amelioreze dupa 5-7 zile, iar semnele atribuite sinuzitelor dureaza mai mult si se pot agrava dupa acest interval.

La primul semn de raceala sau sinuzita este bine sa se ia suplimente cu vitamine si minerale, in special cu vitamina C - intre 250 mg si 2000 mg pe zi - si zinc (circa 25 mg).

Se recomanda si tinctura de echinaceea (20 de picaturi), dizolvata in apa, luata la doua-trei ore.

Se beau ceaiuri calde – dar nu fierbinti deoarece irita gatul si asa sensibil – preparate din ghimbir, proaspat sau uscat, macese, sovarv, cimbru sau catina, lamaie, scortisoara, indulcite cu miere.

In perioada in care raceala isi face de cap si sistemul imunitar este slabit, corpului trebuie sa i se ofere o hrana usoara, bogata in cruditati, in citrice si/sau fructe de padure si, daca este tolerat, usturoi.

Ca regula generala, chiar daca pofta de mancare este diminuata, nu se sare peste mese pentru ca organismul are nevoie de energie si de nutrienti benefici, iar dieta trebuie sa fie echilibrata, bogata in vitamina C si flavonoide (compusi chimici ce se gasesc in fructe si legume si au capacitate antioxidanta, antimicrobiana si antiinflamatorie). Cele mai bogate in flavonoide sunt: usturoiul, broccoli, andivele, sucul de portocale, patrunjelul, coacazele si afinele.

Supa de pui, calduta si concentrata, este recomandata deoarece are proprietati antiinflamatorii, ajuta la eliberarea sinusurilor si este hranitoare.

De asemenea, ardeii iuti sau praful chilli este bine sa fie folosite din abundenta la prepararea alimentelor deoarece contribuie la eliberarea cailor nazale, iar capsaicina continuta are rol antiinflamator.

Si pestele gras – somon, macrou, ton - este indicat in special in timpul racelii datorita continutului bogat in acizi grasi omega-3 care ajuta la reducerea inflamatiei din corp.

Se recomanda si hrana bogata in probiotice, precum iaurt, sana sau kefir care reduce riscul de infectiile respiratorii superioare.

De pe masa nu trebuie sa lipseasca morcovii cruzi - bogati in betacaroten care este convertit in vitamina A, esentiala pentru un sistem imunitar puternic – dar nici legumele cu frunze verzi. Cu cat acestea sunt mai verzi si mai proaspete, cu atat stimuleaza mai eficient sistemul imunitar.

Nu in ultimul rand, cacaua pura sau ciocolata neagra cu un continut de cel putin 70%de cacao reprezinta o sursa bogata in antioxidanti – polifenoli – si zinc. Atentie, insa! Alegeti sortimente cu un continut redus de zahar si grasimi saturate.

Foarte important este sa se bea lichide multe, excluzand alcoolul, bauturile carbogazoase si cele cu cofeina sau indulcite cu zahar deoarece deshidrateaza corpul.

Este bine sa se stea in casa, la caldura, in camere bine aerisite. Se mentine aerul suficient de umed, punand vase cu apa in apropierea surselor de caldura, cum ar fi caloriferele, sau se foloseste un umidificator special.

Organismul trebuie ferit de frig, de oboseala si de stres pentru a permite sistemului imunitar sa lupte cu virusurile.

O baie fierbinte la picioare, cu doua linguri cu boabe de mustar la un litru de apa si cu sare grunjoasa creste circulatia sangvina in partea inferioara a corpului si calmeaza astfel congestia din zona capului, gatului si nasului.

Inhalatiile sunt si ele binevenite, mai ales daca in apa fierbinte se pun musetel si cateva picaturi de uleiuri esentiale de eucalipt, lamaita, cuisoare si arbore de ceai (tea tree). Se pozitioneaza fata deasupra vasului cu apa fierbinte, se acopera capul cu un prosop pentru a capta vaporii si se inhaleaza pe nas.




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau