Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Cum poți trăi cu fibromialgie

02-04-2019

Numită și sindromul durerii miofasciale, fibromialgia este o afecțiune comună nonarticulară ale cărei cauze nu sunt cunoscute. Se manifestă prin dureri “surde”, sensibilitate în anumite zone ale corpului mai ales la atingere și palpare și rigiditate musculară. Zonele zele mai afectate sunt gâtul, umerii, toracele, spatele (lombar) și coapsele.

Cum poți trăi cu fibromialgie


Deoarece fibromialgia nu are simptome specifice, diagnosticul se pune clinic, în urma examinării pacientului și a unor teste. Apare și la persoane cu afecțiuni reumatice sistemice, de aceea diagnosticul este mai dificil. Persoanele cu fibromialgie au un nivel anormal de scăzut al anumitor hormoni în creier – serotonină, noradrenalină și dopamină. Asta explică simptomele, oboseala accentuată, sensibilitatea crescută la durere, durerile generalizate și afectarea somnului. Specialiștii au stabilit 18 puncte sensibile, iar durerea provocată de palparea digitală cel puțin 11 dintre ele este una din metodele de diagnostic pozitiv.

Durerile sunt adesea legate de suprasolicitare, fibromialgia fiind o boală frecventă întâlnită mai des la femei. Somnul insuficient (întrerupt), stresul, în principal cel emoțional sunt cauze care contribuie la declanșarea bolii. Dintre evenimentele traumatice fizice și emoționale care pot declanșa simptomele: o traumă (accident, infecție), nașterea, o intervenție chirurgicală, o despărțire sau decesul unei persoane apropiate.  Acești factori determină un dezechilibru chimic în sistemul nervos al organismului care se transmite mai departe în anumite puncte.

Alte cauze sunt traumele și expunerea la condiții extreme (de exemplu, umezeală, frig). Pe lângă dureri și rigiditate, persoanele cu fibromialgie au și manifestări de anxietate, sunt obosiți (oboseală severă), nervoși, fac efort suplimentar ca să poată să realizeze ce își propun și pot să aibă și depresie. Dureri similare apar și la persoanele cu polimialgie reumatică sau la cele cu sindromul fatigabilității cronice (oboseala cronică ) care are o componentă psihologică importantă. Din cauza oboselii, mai pot să apară dificultăți de concentrare și memorie, dureri de cap, dar și sindrom de intestin iritabil. Fibromialgia are un tratament complex

După stabilirea diagnosticului, medicul va recomanda un tratament simptomatic, dar și schimbări de stil de viață care să reducă sau să elimine pe cât posibil cauzele sau factorii de risc. Dacă ai depresie sau anxietate, trebuie tratate corect. Administrarea de analgezice pe termen lung nu este o soluție bună, din cauza efectelor adverse, de aceea trebuie să ai un program de viață de activitate pe care să ți-l asumi și să îl respecți pentru a reduce cel puțin o parte din simptome și a avea o viață mai bună.

Fibromialgia se poate remite spontan dacă reducem stresul (din nou stresul apare ca un factor de risc și declanșator). Dar poate reveni sau se poate croniciza de aceea este importat să respecți programul și recomandările medicului.

Durerile pot fi reduse prin anumite tehnici de fizio-kinetoterapie sau terapie laser; dar și prin exerciții de întindere (stretching) și aerobice, înot, mers rapid, mers pe bicicletă; exercițiile de stretching trebuie repetate de mai multe ori pe zi (5 ori) pentru mușchii unde simți dureri și rigiditate.

Reducerea stresului va diminua durerile și problemele de somn. Așadar e un bun prilej ca să descoperi ce te atrage dintre tehnicile de relaxare și diferitele medicale tradiționale (precum aromaterapie, reiki, acupunctură).

Somnul odihnitor este elementul cheie, deoarece este și cauză și simptom ale acestei afecțiuni. Uneori, medicul va putea recomanda doze minime de antidepresive sau suplimente care să te ajute să te odihnești mai bine, neîntrerupt. Psihoterapia dă rezultate bune și ajută pentru identificarea și rezolvarea cauzelor problemelor psihologice.

Stabilirea unei rutine a somnului te va ajuta să te simți mai bine. De exemplu, stabilește-ți un program de somn cu ore fixe de culcare și trezire. Practică tehnici de relaxare înainte de a te culca; poți face și o baie relaxantă, să bei un ceai care nu conține cofeină, să bei o cană de lapte cald. Reduc consumul de cafea, alcool, băuturi energizante în a doua parte a zilei, mai ales înainte de somn. Mesele de dup-amiază și seară trebuie să fie ușoare. Fă schimbări în dormitor – culori mai deschise și liniștitoare, storuri trase ca să nu te deranjeze lumina, temperatura mai scăzută și liniște. Folosirea electronicelor sau prezența unui televizor în dormitor te pot afecta. Redu din lista sarcinilor de zi cu zi sau deleagă din ele ca să nu mai stai seara cu grija că nu ai realizat tot ceea ce ți-ai propus. 




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau