Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Cum putem echilibra diabetul zaharat in timpul iernii

03-01-2017

In timpul iernii, persoanele cu diabet zaharat au tendinta de a dezechilibra valorile glicemice mai frecvent decat vara. Aparitia zapezii, ghetii si poleiului,precum si a temperaturilor negative determina scaderea frecventei activitatilor fizice, in timp ce Sarbatorile de iarna aduc noi ocazii de mese imbelsugate in glucide. Astfel, cand iarna revine cu frig si omat, glicemiile isi inalta varfurile.

Cum putem echilibra diabetul zaharat in timpul iernii


Iata cateva recomandari pentru a mentine glicemiile la nivele optime si atunci cand temperatura coboara in termometre:

➜ Controleaza regulat valorile glicemice

Atunci cand este frig afara, este mai dificil sa realizezi controale glicemice din sangele capilar (din varful degetelor), fiindca mainile sunt reci. Inainte de a te intepa pentru a controla glicemia, incalzeste-ti mainile cu o cana fierbinte de ceai, pe o alta sursa de caldura sau sterge-te energic cu prosopul pentru a te incalzi.

➜ Mentine activitatea fizica

Orice activitate fizica realizata si in timpul iernii te va ajuta sa mentii sensibilitatea la insulina si un bun control glicemic. De asemenea, sportul practicat iti va da o stare de spirit optima si te va ajuta sa mentii controlul glicemic.

Daca ai diabet insulino-dependent, nu uita sa realizezi controale glicemice inainte si dupa efort, intrucat acesta determina scaderea valorilor glicemice.

Activitatea fizica (gimnastica, plimbari, mers pe bicicleta, inot, aquagym) te ajuta sa mentii „o minte sanatoasa intr-un corp sanatos”; sportul iti va improspata resursele psihologice, te va ajuta sa rezisti mai bine rutinei de zi cu zi si va da mai multa hotarare in controlarea diabetului.

➜ Evita infectiile respiratorii

Este recomandat sa previi raceala si gripa iarna, deoarece orice infectie determina alterarea controlului glicemic.

Pentru a preveni raceala:

▶ Evita prezenta timp indelungat in zone cu aglomeratie.

▶ Mergi la medic si fa vaccinul antigripal recomandat in fiecare an.

▶ Mentine o buna igiena: spala-te des pe maini sau utilizeaza servetele dezinfectante.

▶ Consuma multe lichide si mentine o alimentatie echilibrata, bogata in fructe, legume si surse de vitamina C.

➜ Mentine caldura

▶ Imbraca-te bine si mentine mainile calde.

▶ Poarta sosete si incaltaminte curate si confortabile.

▶ Inainte de a utiliza glucometrul, este bine ca aparatul sa fie incalzit la nivelul temperaturii corpului.

▶ Mentine insulina, pompa de insulina (daca o utilizezi), medicamentele bine protejate si izolate de inghet, pentru a-si pastra eficienta.

➜ Daca pleci in calatorie iarna

▶ Nu uita sa iei in bagaj telefonul si incarcatorul pentru a putea usor anunta daca apare o problema de echilibru glicemic, ia-ti glucometrul, apa si surse de glucide rapide (zahar, fructe), haine calduroase, trusa de prim ajutor.

▶ Verifica-ti glicemia periodic, zilnic.

▶ Daca remarci o dezechilibrare a diabetului, contacteaza medicul generalist sau diabetologul pentru a te ajuta.

➜ Evita luarea in greutate

Sarbatorile traditionale de iarna sunt insotite de mese imbelsugate cu multe dulciuri si bauturi alcoolice. De asemenea, frigul de afara te va descuraja sa faci activitati fizice, ceea ce te va determina sa iei in greutate. Incearca sa-ti controlezi meniul de asa natura incat sa consumi alimente usor de digerat, mai sarace in calorii. Incearca sa mentii o activitate fizica usoara, precum mersul pe jos sau cateva exercitii fizice, urcatul scarilor etc.

De asemenea, fii atent la consumul de bauturi alcoolice, acestea dilata vasele sanguine si accelereaza pierderea de caldura; alcoolul poate scadea tranzitoriu valorile glicemiilor, ceea ce te va putea dezorienta in ceea ce priveste tratamentul.

➜ Ai grija de persoanele in varsta care sufera de diabet

Persoanele in varsta (de peste 70 de ani) sunt mult mai susceptibile la efectele nefaste ale frigului, deoarece au o capacitate de termoreglare mai redusa si mai putina grasime la nivel subcutanat, ceea ce scade adaptarea la temperaturi scazute. Daca ai rude sau prieteni in etate si diabetici, ajuta-i sa iasa din casa, la treburile casnice, dar si sa aiba o hidratare adecvata. Iarna este un anotimp frumos, bogat in sarbatori si momente placute in familie sau alaturi de prieteni, un anotimp al sporturilor de iarna, dar si al consecintelor frigului, zapezii si ghetii, care limiteaza posibilitatile de mobilizare. Sa fim solidari,sa ne mentinem o vestimentatie,o alimentatie si activitate fizica corecte pentru a petrece acest anotimp frumos si a-l incepe si finaliza cu zambetul pe buze, cu sanatate si cu un diabet zaharat bine controlat.

Dr. LAVINIA VIJA

Medic specialist endocrinologie

Doctor in stiinte medicale Institutul National de Endocrinologie, „C. I. Parhon”, Bucuresti



 



Comentarii

Lasa-ne comentariul tau