Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

De ce trebuie să scapăm de kilogramele în plus

28-12-2018

Kilogramele în plus înseamnă un extra de grăsime care poate fi mai mic (și atunci avem doar un surplus de greutate sau suprapondere) sau mai mare (obezitate). Acest surplus de grăsime se poate depozita în jurul organelor interne (afectându-le buna funcționare) sau sub piele, uniform sau cu precădere în anumite zone (talie, șolduri, brațe, coapse). Dar dincolo de aspectul vizual / estetic, kilogramele în plus sunt un factor mare de risc pentru sănătate.

De ce trebuie să scapăm de kilogramele în plus


Indicele de masă corporală, primul indicator

Specialiștii folosesc anumiți parametri de stabilire a ponderii grăsimii în organism (greutatea, înălţimea, raportul talie/greutate, indicele de masă corporală (IMC)). Se mai pot folosi și alte măsurători, de exemplu circumferinţa braţului sau pliul cutanat în cazul copiilor și  adolescenților. Aceste date însă trebuie comparate cu indicatorii corespunzători vârstei şi sexului specifice zonei geografice respective.

Formula prin care ne putem calcula singuri IMCul este: IMC = greutatea/înălţimea2 (greutatea în kg şi înălţimea în m2).

Valoarea normală a IMC este între 18-25 kg/m2 (chiar 27 kg/m2) la adult, dar limitele se modifică în funcție de vârstă şi sex.

De exemplu, în cazul unei femei, limitele greutății normale se pot calcula pornind de la IMC: limitele pentru o femeie cu înălțimea 1,63 m sunt 18x2,66 până la 25x2,66, adică greutatea acesteia poate varia între 48 și 66 kg.

IMCul unei persoane cu greutate normală se situează între 18,5 și 24.9. Al unei persoane supraponderale între 25 și 29.9, iar al unei persoane obeze ≥30.

Complicațiile acumulării de kilograme nu sunt simple. Atenție în sarcină!

IMCul este important deoarece complicațiile obezității sunt grave: boli cardio-vasculare, diabet zaharat, cancer, steatoză hepatică și ciroză, artroză, afecțiuni psihice și deces prematur.

Țesutul visceral crește rezistența organismului la insulină, de unde și numărul mai mare de cazuri de diabet de tip II la persoanele trecute de 40 de ani, la care apare, de obicei, și o acumulare de kilograme în plus, în special pe talie.

Mai mult, fiecare kilogram în plus peste IMCul normal, ne solicită și articulațiile, coloana vertebrală, genunchii, care, oricum după vârsta de 40-50 de ani, încep să resimtă trecerea anilor și a efortului depus în timp. Nu degeaba ne simțim mai ușori și mai plini de energie după ce slăbim. Ne resimțim fizic, dar și psihic.

Kilogramele în plus cresc și riscul de infertilitate. În condițiile în care infertilitatea de cuplu este în creștere, eliminarea factorilor de risc pe care îi putem controla este importantă.

În sarcină, evoluția greutății femeii este unul dintre indicatorii măsurați lunar de către medic. Sarcina la o femeie cu surplus ponderal sau obeză presupune mai multe riscuri i pentru mamă și pentru făt (de exemplu, probleme cardiace, diabet gestațional, preeclampsie, infecții, tromboză – cheaguri de sânge, apnee obstructivă în somn, avort, decesul copilului la naștere, sarcină prelungită complicații în timpul travaliului și/ sau necesitatea  operației cezariene de urgență). Fătul unei mame obeze suferă în timpul dezvoltării intrauterine și se poate naște cu macrosomie (greutate peste medie) și risc de obezitate în copilărie. Se poate naște cu defecte congenitale de inimă sau de tub neural. Are risc crescut de a dezvolta afecțiuni sau de diabet  ca adult.

Cum putem scăpa de greutatea în plus

Aproape toate cazurile de obezitate sunt rezultatul unei alimentații excesive (cu aport caloric foarte mare comparativ cu necesarul organismului). La care se adaugă și sedentarismul.

Cea mai bună modalitate de a pierde în greutate este ca, mai întâi, să ne facem niște analize pentru a stabili dacă avem sau nu anumite afecțiuni și apoi să începem apoi prin a reduce aportul  zilnic de calorii și a ponderii grăsimilor. Eliminarea dulciurilor și a zahărului este importantă. Diminuarea sodiului (sării) din alimentație. Porționarea meselor în 3 mese principale și 2-3 gustări, cu obligatoriu 5 porții de legume zilnic (ideal proaspete) și servirea ultimei mese cu minim 3 ore înainte de culcare. Să nu uităm să consumăm zilnic apă (nu sucuri.

Există și anumite diete care au fost elaborate de medici (precum dieta South Beach) sau care sunt fundamentate pe niște studii despre efectele lor în timp (intermittent fasting). Putem apela la asistenți medical dieteticieni, la medici endocrinologi sau la nutriționiști pentru o dietă personalizată. Persoanele cu alte afecțiuni trebuie să se adreseze medicilor care le monitorizează pentru recomandări specifice. De exemplu, un diabetic are un necesar zilnic de carbohidrați clar stabilit și dacă va consuma sub necesarul respectiv, riscă să facă hipoglicemie. Un alt exemplu este al anumitor afecțiuni hepatice și renale, în care aportul de proteine este atent monitorizat. De aceea alegerea dietei și a combinațiilor alimentare trebuie făcută cu multă atenție și responsabilitate.

Dar modificarea alimentației fără renunțarea la sedentarism nu ne va ajuta pe termen lung (de unde și efectul de yo-yo după ce ținem diferite diete). Cele minim 30 de minute de efort fizic moderat sunt recomandate pentru persoanele sănătoase pentru a se întreține. În cazul celor care doresc să scadă în greutate, în funcție de IMCul lor și distribuția țesutului adipos este nevoie de consilierea unui medic sportiv sau a unui antrenor cu experiență. Organismul unui obez nu poate fi supus unui efort fizic accelerat sau susținut. Nici al unei persoane care nu a făcut efort fizic mult timp sau al unei persoane cu anumite afecțiuni sau care a trecut de 40 de ani. Dozarea efortului trebuie planificată, crescută gradual, gândită în funcție de nevoile și limitările organismului respectiv. Astfel, activitatea fizică va fi o plăcere și nu va deveni o povară sau nu va prezenta risc de accidente sau complicații.




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau