Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Denutriția varstnicului, intre mit si realitate

16-12-2014

Procesul de îmbătrânire se caracterizează printr-o diminuare a forței musculare și o încetinire a metabolismului, ceea ce înseamnă că organismul folosește mai multă energie pentru a efectua diverse activități.

Denutriția varstnicului, intre mit si realitate


La vârstnici, senzația de sațietate se instalează mai repede, iar riscul de denutriție este mai ridicat. Persoanele vârstnice nu mănâncă suficient pentru a-și acoperi nevoile nutriționale zilnice. Odată cu îmbătrânirea apar o serie de modificări degenerative, care determină inclusiv o scădere a capacității sistemului digestiv de a mai procesa alimentele, ducând la dificultăți de absorbție a vitaminelor și nutrienților. 


 


Totodată, începe să se dezvolte și o serie de intoleranțe alimentare, de exemplu intoleranța la lactoză, care conduce la diminuarea apetitului și la un risc de denutriție secundară.


Principalele modificări ale sistemului digestiv sunt:



• diminuarea senzației de sete


• degradarea danturii


• alterarea gustului și a mirosului


• apariția constipației


• scăderea secreției glandelor digestive și apariția atrofiei mucoasei organelor digestive, acestea conducând la o digestie incompletă a alimentelor.


 


Nevoile alimentare


Există reguli de bază ce trebuie urmate pentru a putea preveni denutriția. Necesarul caloric recomandat este de 30 kilocalorii/kg corp zilnic (de exemplu: pentru o persoană de 60 kg, necesarul zilnic este de 1.800 kilocalorii). 


 


Proteinele sunt importante pentru dieta persoanele vârstnice, necesarul zilnic fiind de 1 g de proteine per kg corp pe zi. 


Cantitatea de lipide trebuie limitată în alimentația persoanelor vârstnice, din cauza riscului de dezvoltare a aterosclerozei. 


Norma zilnică de grăsimi pentru persoanele vârstnice este între 60 - 75 g pe zi.


Glucidele sunt sursa principală de energie a organismului. Există două categorii de glucide: glucidele complexe, care se găsesc în produsele vegetale și în cereale, și glucidele simple (fructoza, lactoza). Primele conțin și vitamine, minerale și fibre, și ideal ar fi ca aportul de glucide să se facă pe baza acestora  complexe.


Vitaminele sunt esențiale în dieta vârstnicilor. 



Necesarul zilnic de vitamina D este de 10 micrograme/zi. Și vitaminele B12, B6, acidul folic și vitamina C trebuie suplimentate. Necesarul zilnic de vitamina C este de 70 g/zi. Mineralele sunt la fel de importante ca și vitaminele, în dieta zilnică. Magneziul este indispensabil pentru buna funcționare a mușchilor și a creierului, iar necesarul zilnic de magneziu este de 480 mg/zi. Necesarul


zilnic de calciu este de 1000-1200 g/zi. 


Fibrele ajută la combaterea constipației.



Diagnosticarea


Mai mult de 50% din populația vârstnică este afectată de denutriție. Simptomele care indică denutriția sunt: scăderea în greutate, pierderea poftei de mâncare, dezorientarea și confuzia. Alimentele bogate în fibre sunt: lintea, fasolea, dovleacul, cartofii fierți, avocado, pastele, fructele cu coajă, cerealele integrale.


Necesarul zilnic de fibre pentru o persoană de 60 kg este de 25-30 g fibre/zi.


 


12 semne de alertă, ce pot anunța denutriția:


• lipsa banilor pentru mâncare


• pierderea autonomiei fizice și psihice


• solitudine, depresie, pierderea celor apropiați


• probleme buco-dentare


• regimuri restrictive


• probleme de deglutiție


• constipație


• asigurarea a numai 2 mese pe zi


• mai mult de 3 medicamente luate în tratamentul zilnic


• pierderea a 2 kg în mai puțin de o lună sau a 4 kg în 6 luni


• albumina sanguină sub 35 g/l


• toate afecțiunile acute care necesită resurse energetice și nutriționale importante.


 


Prevenția denutritiei


Cantitatea de mâncare consumată trebuie să fie adaptată la nivelul de activitate fizică pe care persoana o desfășoară, la starea sa de sănătate, dar și la nevoile sale nutriționale. Consumați zilnic fructe și legume pentru asigurarea aportului de fibre, vitamine, săruri și minerale, dar și lactate ce conțin calciul necesar în prevenția osteoporozei. Nu neglijați legumele uscate, orezul, cartofii, pâinea, pastele ori cerealele integrale, care aduc un aport important de energie.


 


Pierderea musculaturii, starea de oboseală cronică, riscul crescut de căderi, vulnerabilitatea la infecții sau agravarea unor boli cronice sunt toate consecințe ale denutriției asupra stării de sănătate a vârstnicului.


 



Dr. Ioana almaș


Medic specialist geriatrie,


INGG Ana-Aslan



 



Comentarii

Lasa-ne comentariul tau