Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Diabetul si hiperuricemia

20-03-2015

Studii recente au demonstrat asocierea dintre bolile metabolice, si in special faptul ca pacientii cu hiperuricemie au risc mai mare de a dezvolta diabet zaharat de tip 2. Daca pana in prezent asocierea dintre hiperuricemie (nivele crescute ale acidului uric in sange) si riscul de a dezvolta probleme cardiovasculare (hipertensiune, infarct miocardic) au fost intens studiate, doar recent s-a evidentiat ca la persoanele cu hiperuricemie care dezvolta boala numita guta, aparitia diabetului este mai fecventa, veriga de legatura fiind reprezentata de rezistenta la insulina. Asocierea guta-diabet zaharat de tip 2 este mult mai crescuta la barbati.

Diabetul si hiperuricemia


Guta este numele afectiunii cauzate de nivele crescute ale acidului uric in sange si in urina, asociate cu depunerea cristalelor de acid uric in articulatii si aparitia de colectii la nivel articular ce determina inflamatie, durere, eventual mancarime a pielii, febra si limitarea miscarii normale in articulatii.

 Primele semne ale gutei sunt nodulii subcutanati numiti si tofi gutosi, localizati la nivelul articulatiilor mainilor, coatelor sau la lobul urechii. Pot aparea si colectii de lichid articular (bursite). Desi cauzele exacte ale aparitiei gutei nu sunt pe deplin cunoscute, aportul mare de purine este clar asociat cu hiperuricemia.

Prevenirea aparitiei gutei si a diabetului

Atat pentru a preveni aparitia complicatiilor date de hiperuricemie cat si pentru a evita aparitia diabetului zaharat este necesar sa adoptati o alimentatie echilibrata, saraca in purine.

Astfel este indicat sa nu consumati bauturi spirtoase, alcool, si sa evitati complet consumul de bere, care stimuleaza nu numai sinteza de purine dar si inhiba metabolizarea si eliminarea lor. Consumul de lichide, altele decat alcoolul sau ceaiul negru sau verde, este recomandat a fi abundent, de minim 2-3 litri pe zi.

De asemenea este bine ca alimentatia sa fie bogata in fructe si legume iar preparatele pe baza de carne sa nu fie consumate mai des de 2-3 ori pe saptamana.

Pentru a va incuraja in adoptarea unui regim alimentar sanatos care sa previna nu numai guta cat si diabetul zaharat, iata cateva exemple de alimente permise sau interzise:

Alimente permise:

•    carne de pasare slaba, carne de curcan, peste (somon, salau, macrou, pastrav, cod) – de 3 ori pe saptamana si in cantitate de 200 g maxim/zi

•    oua in cantitate redusa ( 2-3 pe saptamana si numai in preparate )

•    lapte dulce, batut, iaurt, branzeturi nesarate si slabe in medie 200ml/g pe zi

•    grasimi in cantitate redusa ( adaugate crude la mancare in cantitate de 10-15g unt, 15-20 ml ulei)

•    paine alba veche de o zi

•    fainoase: orez, fidea, gris, macaroane, mamaliga

•    legume: rosii, ardei, castraveti, morcovi, salata verde, varza (alba si rosie, nu cea de bruxelles), ridichi, gulii, sfecla, vinete, dovlecei, fasole verde, pastarnac, ceapa, telina.

•    fructe: sunt permise toate fructele crude, coapte sau fierte in compoturi

•    dulciuri: miere, dulceata, gelatine din fructe, aluaturi preparate fara grasime

•    bauturi: sucuri de fructe si de legume, apa, apa minerala, ceai de fructe (fara ceai negru sau verde sau alb), lapte degresat (cu maxim 1,5% grasime), 200ml/zi

•    condimente: patrunjel, dafin, tarhon, marar, leustean, lamaie, otet

•    supe creme de legume, cu fainoase, ciorbe acrite cu bors sau cu lamaie

Alimente interzise: carne de porc, carne de vitel, de miel, de vaca, de gasca, carnati, toba, piftie, peste afumat, crap, scrumbii, heringi, sardele in ulei, creier, ciocolata, cacao, linte, spanac, stevie, ciuperci, mazare, fasole uscata, sparanghel, conopida, varza de Bruxelles, conservele de orice fel, branzeturile grase si sarate, condimentele picante, ceai negru, smantana, iaurt gras, cascaval, fructe oleaginoase ( nuci, alune, migdale), grasimi in exces.

O activitate fizica periodica (dans, plimbare, drumetie, mers pe bicicleta, gimnastica de tip aerobic) este de asemenea binevenita pentru prevenirea atat a gutei cat si a diabetului zaharat.

Dr. Lavinia Vija, medic specialist endocrinologie, doctor in stiinte medicale

Institutul de Endocrinologie “C.I. Parhon“



Comentarii

Lasa-ne comentariul tau