Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

DICTIA si dificultatile de vorbire la copii

04-12-2014

Depistarea copiilor cu dificultati de vorbire incepe, fie in primul an de gradinita, fie la inceputul scolii, atunci cand se realizeaza o simpla examinare a tuturor copiilor de catre specialist, respectiv logoped.Copilul incepe sa rosteasca silabe, simple cuvinte incepand din perioada primului an de viata, ajungand ca la varsta de 3 ani sa aiba format un vocabular uzual care sa-i permita comunicarea unor simple actiuni/nevoi, mai ales ca este momentul inceperii gradinitei, care, de altfel, impune acest lucru ca si conditie la inscrierea micutului.

DICTIA si dificultatile de vorbire la copii


Depistarea copiilor cu dificultati de vorbire incepe, fie in primul an de gradinita, fie la inceputul scolii, atunci cand se realizeaza o simpla examinare a tuturor copiilor de catre specialist, respectiv logoped. Copilul incepe sa rosteasca silabe, simple cuvinte incepand din perioada primului an de viata, ajungand ca la varsta de 3 ani sa aiba format un vocabular uzual care sa-i permita comunicarea unor simple actiuni/nevoi, mai ales ca este momentul inceperii gradinitei, care, de altfel, impune acest lucru ca si conditie la inscrierea micutului.

Daca se constata ca pana la varsta de 3 ani copilul are un bagaj redus de cuvinte pe care le pronunta alterat, nu poate forma propozitii simple desi are auzul bun, este dezvoltat normal din punct de vedere intelectual si al organelor fono-articulatorii, se poate vorbi despre o intarziere in aparitia si dezvoltarea limbajului copilului. In aceste situatii, este necesara consultarea mai multor specialisti, diagnosticul fiind realizat prin: examen general, examen endocrin, examen oto-rino-laringologic si audiologic, examen psihologic. Cele mai frecvente sunt situatiile in care copilul pronunta alterat sunetele sau pur si simplu nu le poate emite. Acestea sunt numite dislalii.

Dislalia este tulburarea de pronuntie (de articulare) provocata de afectiuni organice sau functionale ale organelor periferice ale vorbirii si care constau in imposibilitatea emiterii corecte a unuia sau mai multor sunete ori combinatii de sunete. TIPURI DE DISLALII Exista mai multe tipuri de dislalii, cel mai frecvent intalnite fiind cele care vizeaza pronunti sau articularea sunetelor. Dupa numarul de sunete alterate pot fi: dislalie simpla sau partiala cand este afectat un sunet si dislalie generala sau complexa cand sunt afectate mai multe sunete.

Acestea sunt cele mai frecvente forme de dislalii, care se intalnesc in cabinetele specialistilor. De multe ori, alterarea pronuntiei unor sunete se produce si datorita atitudinii parintilor si rudelor copiilor. Micutii sunt foarte dragalasi atunci cand pronunta alterat un sunet, respectiv cuvant, producand multa veselie si zambet celor din jur, dar, in multe cazuri, aceasta atitudine poate fi considerata drept incurajatoare pentru vorbirea copilului. Exista multe situatii in care copiii stabilesc comunicarea cu parintii doar prin sunete si gestica, fara a pronunta cuvantul care sa denumeasca obiectul sau nevoia respectiva. Parintii devin traducatori, iar copilul se obisnuieste extrem de repede cu acest mod de comunicare. Ei inteleg nevoile copilului, traduc la nevoie limbajul acestuia, fapt extrem de usor de acceptat de catre copil.

RECOMANDARI A invata sa vorbesti inseamna a creste, a progresa, a-ti asuma responsabilitatea. Uneori, copiilor le este mai usor sa ramana la stadiul de bebe, de copil care are permanent nevoie de ajutor, de indrumare. Aceasta se intampla si in situatia in care apare un frate mai mic in familie, dar si atunci cand parintii au o atitudine extrem de protectoare.

De aceea, atunci cand copilul incepe sa mearga la cabinetul unui logoped, este foarte importanta colaborarea parintilor cu logopedul si continuarea exercitiilor pe care specialistul le face in cabinet cu copilul si acasa. Pentru ameliorarea limbajului si achizitionarea unui bagaj de cuvinte corect si progresiv ca dificultate de catre copil, este necesara colaborarea atat a parintilor cu logopedul, dar si cu educatoarea, respectiv invatatoarea si apropiatii familiei, dat fiind ca fiecare are un rol important in viata si dezvoltarea copilului.

 




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau