Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Dieta hipolipidica

03-12-2014

Pentru adulti, aportul de lipide din alimentatie trebuie sa se incadreze in intervalul 20-35% din ratia calorica zilnica. Adica, unei persoane care consuma intr-o zi 2000 kcal, ii sunt recomandate mai putin de 40 g de grasime. De asemenea, colesterolul din alimentatie trebuie limitat la maximum 300 mg pe zi. La calcularea acestei cantitati ne ajuta foarte mult descrierea componentelor nutritive de pe eticheta fiecarui produs.

Dieta hipolipidica


Pentru adulti, aportul de lipide din alimentatie trebuie sa se incadreze in intervalul 20-35% din ratia calorica zilnica. Adica, unei persoane care consuma intr-o zi 2000 kcal, ii sunt recomandate mai putin de 40 g de grasime. De asemenea, colesterolul din alimentatie trebuie limitat la maximum 300 mg pe zi. La calcularea acestei cantitati ne ajuta foarte mult descrierea componentelor nutritive de pe eticheta fiecarui produs.

Surse alimentare de lipide - grasimile vizibile sunt, de exemplu, uleiurile, untul si alte grasimi de condimentare, grasimea observabila din carne si mezeluri; grasimile invizibile sunt, in schimb, parte integranta a alimentelor, ca, de pilda, grasimea din peste, oua, branzeturi, lapte, fructe uscate. Nefiind perceptibila cu ochiul liber, prin urmare e greu de separat de alimente.

Acizii grasi nesaturati se gasesc mai ales in uleiurile extrase din fructe, masline ori din seminte (soia, porumb, arahide, samburi de struguri). In general, acizii grasi nesaturati sunt prezenti in produsele de origine vegetala (mai ales omega-6), dar se gasesc si in pestii de apa sarata, bogati in acizi grasi de tipul omega-3.

Necesitati de lipide -  Din punct de vedere alimentar, lipidele furnizeaza cota calorica majoritara: intr-adevar, 1 g grasime dezvolta 9 kcal (intr-o dieta echilibrata, reprezinta aproximativ 25% din energia totala). Din acest procentaj nu trebuie sa lipseasca acizii grasi esentiali.

Iata cateva alimente bogate in grasimi benefice sanatatii, care pot da gust retetelor clasice:

- Uleiul de masline. Contine mari cantitati de vitaminele A si E, are stabilitate termica mai mare decat altele, se oxideaza si rancezeste mai greu.

- Semintele de dovleac. Sunt o excelenta sursa de aminoacizi esentiali si proteine primare, sunt bogate in vitamine si minerale, in special zinc si fier.

- Semintele de susan. Sunt o foarte buna sursa de grasimi si proteine. Contin 50% grasimi, alcatuite in proportii egale din acid mononesaturat oleic si acid polinesaturat linolic, deosebit de bogat in magneziu, calciu, zinc, fier. O particularitate a uleiului de susan este prezenta sesaminei, o lignina cu actiune favorabila: scade absorbtia colesterolului in intestin, creste excretia colesterolului prin fecale, inhiba partial sinteza colesterolului in ficat.

- Avocado. Este o sursa excelen­ta de acizi grasi benefici, insa, din nefericire, in Romania nu ne este foarte la indemana.

- Alunele si nucile (nesarate, neprajite). Sunt bogate in grasimi naturale, minerale ca manganul, zincul si seleniul, au cantitati insemnate de antioxidanti, care impiedica formarea radicalilor liberi si, implicit, a dezvoltarii tumorale.

Alimente permise:

Lactate: lapte smantanit, iaurt degresat, branza de vaci slaba, zer;

Carne si derivate: carne slaba de vaca, vitel, gaina, caprioara, iepure slab, peste slab (lin, salau, biban, stiuca), preparate prin fierbere in apa, fripte la gratar, rasol sau perisoare dietetice;

Produse de panificatie: se prefera painea intermediara sau inte­grala (200-250 g/zi), rece, veche de o zi, painea de secara, covrigii cu sare;

Fainoase: gris, orez, fulgi de ovaz si mici cantitati de faina pentru sosuri etc.;

Legume si fructe proaspete, cu continut redus de glucide si fara lipide: spanac, loboda, castraveti, ardei, rosii, vinete, fasole verde, conopida, varza, cartofi, morcovi, preparate fie ca salate, piureuri, fie fierte a-la-grec. De asemenea: mere, portocale, capsune, zmeura, pepene verde, coacaze, cirese timpurii. Aportul de vitamina A se va asigura din morcovi, spanac, caise, zmeura, afine. Conopida, sparanghelul, laptucile, spanacul, stevia, andivele, ardeii grasi, vinetele, dovleceii, castravetii, fasolea verde, rosiile au 5% glucide. Nu se va exagera cu: pepenele verde, coacazele, portocalele, grepfruturile, manda­rinele, lamaile, afinele, merele, ciresele timpurii;

Dulciuri: budinci (fara unt sau smantana), spume de albus, bezele, tarte cu fructe, orez cu lapte degresat, gelatine cu branza de vaci slaba sau cu fructe, spuma de gris, creme de amidon fara oua, sosuri dietetice; Grasimi, numai in unele cazuri (una-doua lingurite de ulei de floarea-soarelui sau de porumb, la salate);

Bauturi: ape minerale, ceaiuri, sucuri de fructe si legume; Radacinoase: varza de Bruxelles, telina, ridichi, ciuperci, gulii; Oua: doar albusurile (doua pe saptamana, inlocuind carnea in cantitate echivalenta din punct de vedere al continutului de lipide), preparate sub diverse forme (fierte, spume, sufleuri, bezele, zdrente la supa); Supe, ciorbe: supele degresate de carne sau de peste slab, la care se poate adauga putin orez fiert; supele-creme de legume; supele limpezi de legume; borsul de perisoare;

Vegetale aromatice: marar, patrunjel, tarhon, leustean, dafin, cimbru, nucsoara, piper, boia, mustar, vanilie, scortisoara, chimen, ceapa, usturoi, hrean.

Alimente interzise - Grasimi: unt, margarina, untura, seu, toate grasimile animale si cele modificate prin incalzire;Lactate: lapte integral, branzeturi grase, smantana, frisca; Carne si derivate: carne grasa (vita, porc, oaie, rata, gasca), mezeluri, afumaturi, conserve si toate viscerele, peste gras; Produse de panificatie: painea preparata cu lapte, oua, unt; Fainoase: porumb, mei, paste preparate cu oua; Legume: fasolea si mazarea uscata, lintea; Dulciuri: toate preparatele cu ou, cremele, inghetatele, foietajele, prajiturile cu nuci, migdale, alune (nuga, martipan), ciocolata, prajiturile preparate cu grasime; Bauturi alcoolice; Supe, ciorbe: supe cu rantas, cele groase cu carne de vita sau porc, de pasare, de peste gras, cele conservate, ciorbele care contin adaosuri prajite; Diverse: sosuri nedietetice, maioneza, galbenusuri (inclusiv in preparate). Cand este necesara reducerea aportului caloric al ratiei alimentare, se va limita cantitatea de lipide.

Alte recomandari - Este bine ca alimentele sa fie preparate prin fierbere, la cuptor, la gratar sau la aburi, cat mai putin prin prajire. Pestele este foarte sanatos si pentru persoanele care nu au o afectiune cardiovasculara. Trebuie consumat de cel putin doua ori pe saptamana. Pestii grasi (somonul, tonul) sunt bogati in acizi grasi omega-3. Desi nu scad colesterolul, au influenta benefica asupra trigliceridelor. Trebuie citite etichetele produselor si alese branzeturile care au maximum 5-6% continut de grasimi, laptele si iaurturile degresate.




Comentarii

GICU T.
BUNA ZIUA. MALAIUL, CARNEA DE PORC,UNTURA. AM CITIT CA UNTURA E MAI BUNA CA ULEIUL DIN TOATE PUNCTELE DE VEDERE,LA FEL SI CARNEA DE PORC SLABA,IAR PORUMBUL AM VAZUT ACUM CA NUI BUN,DE CE??? VA MULTUMESC.

In general informatiile pe care le cititi din ziare sau de pe internet nu reflecta realitatea sau pot fi trunchiate si eronate.In general untura si grasimile animale nu sunt benefice. Sunt de privilegiat uleiurile vegetale bogate in acizi grasi polinesaturati. Malaiul spre deosebire de faina are un indice glicemic mai scazut si de preferat produselor de panificatie. Asta nu inseamna ca trebuie sa inlocuiti complet painea cu mamaliga ci ca este recomandat sa le alernati si sa aveti o variatie in alimentatie.

Gabriel N.
meiul ,fasolea, mazarea interzise!!??

Buna ziua, Legumele au un cotinut bogat in proteinr si variabil in glucide, cat si un continut scazut de lipide. Fasolea verde, pastai are un continut foarte slab in lipide (de orinul a 0,5 g la 100 grame de produs gatit). Fasolea boabe, lintea, mazarea boabe contin in jur de 2% lipide, 50% glucide si 25 % proteine. Meiul, quinoa, au un continut de anidon deci de glucide moderat, dar au continut f sarac in lipide/grasimi. In consecinta, produsele la care va referiti nu sunt contraindicate pentru un regim hipolipidic.

Lasa-ne comentariul tau