Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Dieta mediteraneana, o comoara la indemana oricui

21-11-2016

Cea mai apreciata dieta din lume, cea mediteraneana, a fost si este, in continuare, intens studiata de oamenii de stiinta. Incepand cu anul 2013 a fost inclusa in lista reprezentativa a patrimoniului cultural imaterial al umanitatii UNESCO.

Dieta mediteraneana, o comoara la indemana oricui


Deoarece tara noastra este binecuvantata cu o clima temperata, ce ne permite sa cultivam o varietate de legume, verdeturi, cereale si fructe, avem toate motivele sa mancam sanatos, aplicand cateva reguli simple ce fac legea in acest regim alimentar foarte asemanator cu hrana calugarilor athoniti de la Muntele Sfant, recunoscuti pentru sanatatea lor de fier.

Nu e un regim, ci un stil de viata din vremuri stravechi

Dieta mediteraneana reuneste, de fapt, sub aceasta titulatura, stilul alimentar specific in zona Greciei, Italiei si Spaniei, Marocului, Portugaliei, Ciprului si Croatiei, in care abunda traditiile culinare si unde ceea ce se pune pe masa este foarte pretuit, la fel ca si sanatatea omului.

Piramida acestei diete, considerata un adevarat tezaur universal cu relevanta in sanatatea omenirii, este cea mai corecta din punct de vedere nutritional. Ea se bazeaza pe consumul de legume, fructe, plante aromate, cereale integrale, nuci si seminţe crude, ulei de masline extravirgin, lactate (in special iaurt), peste si fructe de mare (sunt extrem de importante deoarece contin iod si zinc, denumite si „substantele tineretii vesnice”), condimente proaspete, miere si un paharel cu vin rosu curat, saptamanal pui si oua, iar lunar carne roşie fara grasime.

Si pentru ca acest stil de viata este experimentat cu succes de secole in zonele amintite, toate alimentele ce se pun in farfurie trebuie sa fie neaparat proaspete, nerafinate si cat mai putin procesate termic, astfel incat sa-si pastreze valorile nutritionale. Singurele metode de gatire a alimentelor in aceasta dieta sunt: fierberea, coacerea in cuptor si prepararea pe gratar. Se evita total prajirea.

Alimentele, consumate cat mai aproape de starea lor naturala

Popularitatea acestei diete a inceput odata cu studiile oamenilor de stiinta care doreau sa afle secretele vietii indelungate intalnite in anumite zone ale lumii. Spre exemplu, dupa cum arata Foodpolitics.com, in 1961 speranta de viata la varsta de 45 de ani era mai mare la populatia din Grecia decat la oricare alt grup de populatie cercetat de Organizatia Mondiala a Sanatatii. In 1948, a fost facuta o evaluare a dietei cretane care s-a dovedit a fi cea mai echilibrata din punct de vedere nutritional - regimul alimentar de pe Insula Creta la momentul studiului era bogat in ulei de masline extravirgin, masline, cereale integrale, fasole, nuci, legume, peste si vin rosu, consumat cu moderatie. In aceasta zona, studiile au evidentiat o conexiune evidenta intre alimentatie si o sanatate mai buna si mai putine decese cauzate de cancere si boli cardiovasculare.

Secretul dietei mediteraneene sta tocmai in faptul ca ingerand alimente cat mai aproape de starea lor naturala, corpul primeste zilnic o varietate de vitamine, minerale, fitonutrienti, grasimi sanatoase si antioxidanti. Nu degeaba toate concluziile studiilor facute pana acum asupra acestui regim subliniaza faptul ca reprezinta un plan sanatos de alimentatie care, adoptat, devine un stil de viata ce confera mentinerea sanatatii si da buna dispozitie.

Beneficiile sunt nenumarate

Desi nu este o dieta de slabit, printre beneficiile regimului mediteranean se numara eliminarea surplusului de grasime datorita varietatii de alimente hipocalorice permise si a faptului ca, oferind toate substantele nutritive necesare zilnic poate fi urmat pe perioade de timp mai lungi, fara efecte adverse. Aceasta dieta are o valoare energetica redusa si, de asemenea, un indice glicemic general relativ redus, care impreuna cu continutul sau bogat in apa duce la cresterea satietatii si ingerarea a mai putine calorii, facilitind astfel prevenirea cresterii in greutate.

De asemenea, dieta mediteraneana imbunatateste memoria si previne instalarea tulburarilor neurodegenerative, prin continutul sau bogat de acizi grasi omega-3, ce contribuie la mentinerea sanatatii celulelor cerebrale si tinerea la distanta a bolii Alzheimer.

In plus, s-a dovedit ca scade incidenta bolilor de inima si riscul atacurilor cerebrale, datorita bogatiei in acizi grasi omega 3 si omega 6, dar reducere si riscul aparitiei cancerului datorita unui raport echilibrat intre cantitatile mari de fibre, acizi grasi esentiali omega 3 si omega 6,  antioxidanti si polifenoli. In acest sens, trebuie mentionat si ca abundenta in vegetale precum patrunjel, telina, rozmarin, oregano, busuioc, cimbru, coriandru, cuisoare, menta, anghinare, spanac, lemn dulce care contribuie la un aport crescut de apigenina ce sustine mecanismul de autodistrugere a celulelor canceroase.

Si persoanele care sufera de alergii au de castigat intens daca adopta dieta mediteraneana pentru ca aceasta s-a dovedit ca previne si amelioreaza rinitele alergice si astmul bronsic, in special datorita unui consum sporit de ulei de masline, seminte, nuci, citrice, mere si rosii.

In plus, s-a observat ca un astfel de regim reduce simptomele diabetului de tip 2, creste fertilitatea la femei si protejeaza celulele pielii de actiunea oxidativa a radicalilor liberi, responsabila de aparitia semnelor de imbatranire precoce.

Nu in ultimul rand, dieta mediteraneana combate constipatia si protejeaza sistemul digestiv datorita prezentei crescute a fibrelor din cerealele integrale si din consumul de fructe si legume proaspete.

Mesele se savureaza in tihna

O alta componenta importanta in dieta mediteraneana, despre care, din pacate, se vorbeste mai putin, este savurarea in tihna a cel putin doua mese pe zi alaturi de familie sau prieteni, o abordare lipsita de stres a vietii si un model de viata activ fizic. Miscarea se face zilnic, iar programul de sport trebuie sa includa exercitii fizice intense cum ar fi alergatul si aerobicul intercalate cu mersul rapid si urcatul scarilor, dar si cu ridicarea greutatilor.

De asemenea, apa este esentiala pentru hidratarea corespunzatoare si sanatatea organismului, conferindu-i nivelul necesar de energie.




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau