Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Efectele negative ale consumului in exces de sare

09-01-2018

Sodiul este un mineral esential pentru viata. Nivelul acestuia este reglat in corp de rinichi si ajuta la controlul echilibrului fluidelor din corp. De asemenea, acesta contribuie la trimiterea impulsurilor nervoase si influenteaza functia muschilor.

Efectele negative ale consumului in exces de sare


Principala sursa de sodiu din alimentatie este sarea, desi aceasta poate fi furnizata si prin consumul de produse din comert care contin glutamat de sodiu, utilizat pe post de condiment in multe zone ale lumii.

Consumul ridicat de sodiu (peste 2 grame pe zi, echivalent cu peste 5 grame de sare, adica circa o lingurita) si aportul insuficient de potasiu (sub 3,5 grame pe zi) contribuie la cresterea tensiunii arteriale si a riscului de boli de inima si accident vascular cerebral.

In cazul copiilor, Asociatia Americana a Inimii recomanda 1,5 mg de sodiu pe zi. Insa, in multe cazuri, cei mici primesc din alimentatie o cantitate prea mare de sare. Potrivit aceleiasi surse, copiii si adolescentii din SUA cu varste intre 2 si 19 ani consuma, in medie, dubl, adica peste 3,1 mg de sodiu pe zi.

Majoritatea persoanelor consuma prea multa sare, in medie intre 9 si 12 grame pe zi, adica de circa doua ori peste nivelul maxim recomandat.

Printre alimentele cele mai bogate in sodiu se numara pizza, produsele de panificatie, snacks-urile, chips-urile, muraturi, mezelurile, alimentele semipreparate, popcorn-ul, condimentele ambalate, branza, sosurile ambalate si supa ambalata. De asemenea, mancarea consumata la restaurant poate fi, de multe ori, prea sarata pentru un plus de savoare.

In cazul prezentei unei cantitati excesive de sodiu in fluxul sanguin, mineralul ”atrage” apa in acesta, ceea ce creste volumul sangelui. Ca urmare, cu cat curge mai mult sange in vase cu atat valorile tensiunii cresc. In timp, aceasta situatie poate produce pagube peretilor vaselor sangvine si poate grabi acumularea placilor de aterom care perturba si chiar blocheaza circulatia normala a sangelui. In plus, presiunea crescuta a sangelui epuizeaza inima fortand-o sa depuna un efort mai mare pentru a pompa sange in toate zonele corpului.

Aportul unei cantitati de sare situata sub 5 grame pe zi, in cazul adultilor, contribuie la reducerea tensiunii si a riscului de afectiuni cardiovasculare, de accident vascular cerebral si de atac de cord.

Conform estimarilor, prin reducerea consumului de sare pana la nivelul recomandat anual pot fi prevenite 2,5 milioane de decese.

Statele membre al OMS au cazut de acord sa reduca aportul de sare al populatiei cu circa 30% pana in anul 2025. Aceasta este una dintre cele mai eficiente masuri si din punct de vedere economic pentru imbunatatirea starii de sanatate a populatiei.

OMS recomanda ca sarea consumata la masa sa fie iodata, iodul fiind un element esential pentru dezvoltarea sanatoasa a creierului fetusului sau copilului si pentru imbunatatirea functiei mentale in cazul adultilor.

La nivelul individului si familiei, aportul excesiv de sodiu poate fi redus prin:

- evitarea adaugarii sarii in timpul prepararii alimentelor;

- eliminarea recipientului cu sare de pe masa;

- limitarea consumului de gustari sarate;

- alegerea produselor cu cantitate redusa de sare conform indicatiilor de pe etichete;

- cresterea consumului de fructe si legume;

- in cazul in care se ia masa la restaurant este indicat sa se informeze personalul cu privire la preferinta pentru prepararea alimentelor cu o cantitate redusa (sau deloc) de sare;

- spalarea alimentelor conservate precum fasolea, ciupercile sau nautul la cutie inainte de folosire;

- educarea gustului prin inlocuirea sodiului cu alte condimente sanatoase precum otet de mere, ierburi aromatice, usturoi sau ceapa, suc de lamaie sau sos din fructe;

- sporirea aportului de potasiu, un nutrient esential necesar pentru mentinerea la valori normale a volumului total al fluidelor din corp, a echilibrului acizilor si electrolitilor si a functiei normale a celulelor. Potasiul se regaseste in mod obisnuit intr-o varietate de alimente nerafinate, in special in fructe si legume.




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau