Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Ghid complet de crestere a imunitatii

04-12-2014

Sistemul imunitar este extrem de complex, pe masura rolului sau in organism: are datoria de a inactiva sutele de mii sau chiar milioanele de antigeni (bacterii, virusuri, agenti toxici, fungi etc.) cu care venim zilnic in contact, prevenind astfel instalarea diverselor maladii, in special infectioase. Fara aceasta structura de autoprotectie - compusa din trei tipuri de celule (granulocite, limfocite si monocite sau macrofage) si din trei genuri de proteine solubile, toate aflate in circulatia sanguina si intr-o coordonare perfecta -, viata noastra nu ar fi posibila.

Ghid complet de crestere a imunitatii


 Din pacate, pe masura ce imbatranim, dar si ca efect al unui stil de viata incorect, sistemul imunitar slabeste. De asemenea, s-a dovedit ca este extrem de vulnerabil la intoxicatiile lente, provocate de o alimentatie irationala, la sedentarism, stres, poluare atmosferica, abuz de produse farmaceutice si chiar la consumul unei ape de o calitate indoielnica. In plus, este pus la grea incercare in anotimpurile tranzitorii, cand factorii de mediu se modifica drastic si asa-numitele depresiile sezoniere sunt la ordinea zilei.



Auzim si citim tot mai des despre importanta covarsitoare pe care o are un sistem imunitar performant in pastrarea sanatatii generale. Totusi, in ce consta aceasta "linie defensiva" atat de elogiata si mai ales cum o putem fortifica? Sa le luam pe rand... Sistemul imunitar este extrem de complex, pe masura rolului sau in organism: are datoria de a inactiva sutele de mii sau chiar milioanele de antigeni (bacterii, virusuri, agenti toxici, fungi etc.) cu care venim zilnic in contact, prevenind astfel instalarea diverselor maladii, in special infectioase.

Fara aceasta structura de autoprotectie - compusa din trei tipuri de celule (granulocite, limfocite si monocite sau macrofage) si din trei genuri de proteine solubile, toate aflate in circulatia sanguina si intr-o coordonare perfecta -, viata noastra nu ar fi posibila. Din pacate, pe masura ce imbatranim, dar si ca efect al unui stil de viata incorect, sistemul imunitar slabeste. De asemenea, s-a dovedit ca este extrem de vulnerabil la intoxicatiile lente, provocate de o alimentatie irationala, la sedentarism, stres, poluare atmosferica, abuz de produse farmaceutice si chiar la consumul unei ape de o calitate indoielnica.

In plus, este pus la grea incercare in anotimpurile tranzitorii, cand factorii de mediu se modifica drastic si asa-numitele depresiile sezoniere sunt la ordinea zilei.

Adaptati-va la vremea mohorata Ploile interminabile, vantul racoros, cerul intunecat provoaca multora dintre noi indispozitii, stari de tristete ori de nervozitate, tendinta de izolare. Din nefericire, aceasta atitudine negativista nu face decat sa ne scada capacitatea de a tine bolile la respect. Incercati sa va obisnuiti cu situatia si sa va expuneti treptat la umezeala, la vremea mai rece si la un nivel mai scazut al presiunii atmosferice. In felul acesta, va veti acomoda incet-incet organismul cu variatia climaterica si veti stopa "din fasa" depresiile. Sa nu uitam ca lumina solara, fie si filtrata de perdeaua de nori, are un efect deosebit in stimularea sistemului nervos central. Totodata, expunerea la temperaturi din ce in ce mai mici, respirarea unui aer ceva mai "tare", au capacitatea de a cali organismul si a-i spori rezistenta naturala. Asadar, luati-va umbrela si la drum!

Suplimente imunostimulatoare Suplimentele cu zinc si echinacea limiteaza categoric durata unei raceli instalate pe un fond imunitar slabit. Dar aveti grija ce cumparati: Echinacea purpurea este mult mai puternica decat Echinacea angustifolia, iar zincul actioneaza de departe mai eficient in asociere cu potasiul si calciul, cu vitaminele A si B6. Acidul ascorbic este unul dintre cei mai puternici imunostimulanti si antioxidanti, indeplinind o multitudine de alte functii in organism. Cercetarile indica faptul ca rolul sau creste daca este asociat cu vitamina E.

Ratia zilnica indicata este de minimum 60 mg, chiar pana 100-200 mg in cazul fumatorilor. Din fericire, vitamina C se gaseste intr-o multime de fructe si legume: fructe de padure, capsuni, ananas, citrice, avocado, kiwi, mango, patrunjel, mazare, rosii, varza, broccoli, ceapa, spanac...

Cateva sfaturi pentru cresterea imunitatii

Iata cateva sugestii care vor preveni in mare masura caderile la nivelul sistemului imunitar:

Reduceti din grasimi. Feriti-va mai ales de mancarurile care au la baza smantana, unt, untura etc.

Hidratati-va. Chiar daca este mai rece afara si nu prea va e sete, impuneti-va sa beti macar doi litri de apa pe zi.

Mancati cat de des puteti banane, smochine, patrunjel, orez nedecorticat, cereale integrale.

Nu fiti sedentari! Miscati-va prin casa, faceti plimbari in aer liber de cate 30 de minute minimum pe zi.

Factori care slabesc sistemul imunitar

Alcoolul, consumat in exces, provoaca importante carente de vitamine si blocheaza activitatea limfocitelor (elemente care intra in compozitia sangelui si care vegheaza la integritatea organismului, aparandu-l de boli).

Fumul de tigara favorizeaza aparitia infectiilor, mai ales a acelora localizate la nivelul cailor respiratorii.

Unele medicamente, precum antibioticele si cortizonii, administrate abuziv, pot actiona distructiv atat asupra microbilor raspunzatori de aparitia maladiilor, cat si asupra celulelor imunitare (efect imunosupresor). Luati astfel de produse farmaceutice numai la sfatul medicului si respectati posologia (modul de administrare).

Odihna insuficienta, somnul de proasta calitate slabesc, de asemenea, organismul, favorizand cronicizarea stresului - un dusman de temut al sistemului imunitar. Surmenajul prelungit creste cantitatea de cortizon secretata de organism (hormon care ataca celulele de aparare).

Un sistem prea des ignorat

Orice om are o oarecare capacitate de aparare imuna, dar ea se poate diminua sau chiar poate disparea in situatii speciale: boli infectioase cronice (tuberculoza, sifilis, SIDA) sau acute (infectii repetate ale aparatului respirator, digestiv sau urinar), subnutritie ori malnutritie prelungita, alcoolism, tabagism, consum de droguri, maladii neoplazice sau metabolice. Unele brese in sistemul defensiv pot fi prezente inca de la nastere (sindromul lipsei de anticorpi) ori pot aparea din cauza citostaticelor. Cand rezistenta corpului se diminueaza sensibil, este posibila instalarea unor afectiuni produse de microbi, dar mai ales de asa-zisii germeni oportunisti, printre care si cei care predomina in aceste luni.

Ce sunt anticorpii si fagocitoza? Agentii de aparare specifici (anticorpii) si fagocitoza reprezinta suportul biologic al impotrivirii organismului in fata germenilor belicosi. Primii sunt produse hematologice ivite ca raspuns la o vaccinare, la un atac microbian, virotic sau fungic.

Anticorpii persista un timp in circulatie si dupa ce-si incheie cu succes o misiune, la un proxim contact cu aceleasi substante patogene putandu-le distruge (efect bactericid) sau le pot doar opri inmultirea (efect bacteriostatic), urmand ca asupra lor sa intervina celalalt mecanism imunologic: fagocitoza. Aceasta este caracterizata de actiunea directa a unor celule sanguine, capabile sa localizeze, sa inactiveze si apoi sa inglobeze si sa digere microbii.




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau