Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Implicatiile carentei vitaminei D

09-12-2014

Vitamina D este esentiala pentru sanatatea oaselor. Principalul rol pe care il joaca acest element in organism este acela de a asigura formarea si mineralizarea scheletului, favorizand absorbtia calciului in oase. Efectele carentei in organism sunt foarte importante, mai ales in cazul copiilor. Vitamina D, spre deosebire de alte elemente asemenea ei, prezinta o particularitate: poate fi procurata din alimente sau fabricata de organism.

Implicatiile carentei vitaminei D


Vitamina D este esentiala pentru sanatatea oaselor. Principalul rol pe care il joaca acest element in organism este acela de a asigura formarea si mineralizarea scheletului, favorizand absorbtia calciului in oase. Efectele carentei in organism sunt foarte importante, mai ales in cazul copiilor. Vitamina D, spre deosebire de alte elemente asemenea ei, prezinta o particularitate: poate fi procurata din alimente sau fabricata de organism. In acest din urma caz, sintetizarea necesita un factor esential: soarele, adica mai exact razele ultraviolete.

Expunerea bratelor si a chipului timp de 15-30 de minute la soare este suficienta pentru a furniza cantitatea necesara de vitamina D, cu conditia ca intensitatea razelor sa fie destul de mare. Conditie greu de indeplinit in perioada septembrie-mai, dat fiind clima specifica tarii noastre. De aceea, majoritatea persoanelor adulte, dar si din randul copiilor, sufera de carenta de vitamina D, mai ales ca exista putine surse alimentare de vitamina D.

Rahitismul - principalul pericol pentru copii Carenta de vitamina D la copiii mici se traduce prin binecunoscutul rahitism, dar si prin deformari ale scheletului si incetinire in procesul de crestere. Incidenta acestei boli este mult mai mare in tarile cu clima rece, cum sunt cele din nordul Europei. Nici la noi in tara situatia nu este tocmai roz in aceasta privinta, profilaxia rahitismului cu picaturi de vitamina D fiind obligatorie pana la cel putin varsta de un an.

De cand au fost introduse formulele de lapte de crestere imbogatite cu vitamina D, riscul de dezvoltare a acestei afectiuni, cu consecinte grave pe tot parcursul vietii, s-a redus semnificativ. Renuntarea la acest tip de lapte in favoarea celui "clasic", de vaca, duce la un aport insuficient de vitamina D, in conditiile expunerii limitate la soare. Suplimentarea aportului de vitamina D devine din nou importanta in perioada preadolescentei si adolescentei, adica la pubertate. Procesul de crestere este foarte accentuat, atunci constituindu-se o buna parte a capitalului osos. De altfel, maximum de dezvoltare a masei osoase are loc la finele pubertatii. Apoi, dupa varsta de 30 de ani, cand se mentine o oarecare stabilitate, incepem sa pierdem cate putin din fermitatea scheletului osos in fiecare zi, pana la sfarsitul vietii. Carenta predispune la boli dintre cele mai grave Insuficienta cantitate de vitamina D in organismul adultilor predispune la dezvoltarea unor boli osoase precum osteoporoza, osteopenia si osteomalacia si totodata creste riscul unor fracturi.

De asemenea, se pare ca influenteaza aparitia unor boli de inima si chiar a unor forme de cancer, deoarece, in lipsa ei, numeroase substante necesare bunei functionari a organismului nu se asimilileaza. Astfel, se estimeaza ca mai putin de 15% din calciu si 60% din fosfor sunt absorbite de corpul uman in lipsa vitaminei D. Slabiciunea muschilor se poate datora, intr-o mare masura, tot carentei de vitamina D, deoarece functionarea optima a musculaturii umane este conditionata de acest element. In corpul uman exista muschi care au ca receptor vitamina D si au nevoie de acest element pentru a putea functiona la capacitate maxima. Riscul de a suferi de slabiciune a muschilor este mai mic cu 22% la persoanele care dispun de suficienta vitamina D in organism.

Unele organe, precum creierul, prostata, sanii, colonul au ca receptor vitamina D. De aceea este extrem de benefica pentru buna functionare a acestora. Forma activa a vitaminei controleaza mai mult de 200 de gene, printre cele responsabile de diferentiere sau proliferare. Astfel, ea poate ajuta la inmultirea celulelor sanatoase si in acelasi timp poate sa impiedice raspandirea celulelor bolnave in organism. Carenta acestei vitamine a fost legata si de incidenta crescuta a schizofreniei si depresiei. Ea este necesara pentru buna formare si dezvoltare a creierului si ajuta la optima functionare mentala pe parcursul vietii. De aceea specialistii sunt de parere ca administrarea unei doze optime pe parcursul sarcinii si in primii ani de viata ai copilului este o modalitate viabila si totodata simpla de prevenire a bolilor mentale.

Cercetatorii au observat ca lipsa vitaminei D corelata cu hipertensiunea arteriala favorizeaza diferite afectiuni cardiovasculare. Potrivit studiilor de specialitate, persoanele hipertensive, cu deficit important de vitamina D, prezinta o probabilitate aproape dubla de a dezvolta diferite forme de boli cardiace fata de persoanele sanatoase. Ce e mult strica! Cum insuficienta vitamina D poate favoriza dezvoltarea unei lungi serii de afectiuni, tot asa un aport prea mare de vitamina soarelui poate fi periculoasa pentru organism.

Administrarea de suplimente trebuie facuta numai la recomandarea medicului, singurul in masura sa stabileasca doza necesara, in urma analizelor efectuate. Altfel, excesul poate avea repercusiuni dintre cele mai grave, de la hipercalcemie la moarte cauzata de blocajul renal.

Surse naturale de vitamina D In perioadele cand expunerea la soare nu este posibila decat intr-o mica masura, unele alimente si suplimente pot contribui la cresterea nivelului vitaminei D in sange. Somon. Mancand zilnic 100 g de peste din acest soi ne procuram 360 UI de vitamina D. Lapte de vaca. Un pahar (200 ml) ne poate oferi 98 UI de vitamina D. Ton in ulei. Consumand numai 85 g, ne asiguram 25% din cantitatea zilnica necesara de vitamina D. Iaurt. La 170 g vom asimila 80 UI de vitamina D, plus potasiu, magneziu, vitaminele B2 si B12.




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau