Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Mancare sanatoasa pentru copii

29-07-2016

Obezitatea copiiilor a devenit una dintre principalele probleme de sanatate publica la nivel global. Prevalenta sa este in crestere, de aceea este foarte important ca medicul specialist sa identifice copiii supraponderali sau predispusi la obezitate pentru a-i introduce intr-un program de scadere a greutatii.

Mancare sanatoasa pentru copii


Prin masurarea Indexului de Masa Corporala (IMC -  formula care include varsta, inaltimea, sexul, greutatea) se stabileste daca un copil are o greutate normala, daca este subponderal, suprapoderal sau chiar obez. Cazurile de suprapoderalitate trebuie investigate pentru a determina daca este o obezitate de aport si nu una datorata unor afectiuni endocrinologice, neurologice, sindroame genetice.

Mese regulate si alimente indicate de nutritionist

Programul de reducere a greutatii vizeaza, in primul rand, dieta: pe parcursul zilei vor exista 3 mese principale si 2 gustari, de regula la aceleasi ore ale zilei. Mesele principale vor fi bogate in legume, fibre si proteine, cu evitarea grasimilor si a excesului de carbohidrati. Gustarile vor consta in fructe sau lactate slabe. Trebuie eliminate complet din meniu alimentele de tip fast food si sucurile indulcite, iar dulciurile sunt recomandate cat mai rar. Spre exemplu, daca cel mic mananca la scoala laptele si cornul primite zilnic, pachetelul pregatit de acasa nu trebuie sa fie foarte consistent: un fruct proaspat (mar, banana, para, portocala, un ciorchine mic de struguri, prune) sau chiar un morcov mic sunt suficiente ca gustare. Sandviciurile pregatite acasa (pentru copii care nu consuma altceva la scoala sau la gradinita) vor contine felii subtiri de paine integrala, branza cu continut scazut de grasimi (poate fi inlocuita cu rondele de ou fiert tare) si 1-2 felii de rosie, castravete, ardei gras, salata verde.  

Totodata, trebuie tinut cont de preferintele alimentare ale fiecarui copil si de faptul ca dieta nu trebuie sa fie prea restrictiva (nu trebuie sa ajungem la probleme afective provocate de interzicerea unor placeri alimentare). Ce urmarim, de fapt, este schimbarea stilului de viata!

Cat mai multa miscare!

Pe langa o alimentatie corespunzatoare este obligatoriu ca cel mic sa fie invatat sa faca sport in mod regulat. El trebuie incurajat sa-si petreaca timpul liber la aer curat, in detrimentul activitatilor statice (computer, TV).

Un rol pozitiv poate avea si discutia cu un psiholog pediatru specializat in tulburarile de alimentatie ale copilului. Neacordand importanta cuvenita obezitatii copilului sau predispozitiei sale fata de aceasta, pot aparea numeroase si grave complicatii precum hipertensiunea arteriala, diabetul zaharat, hipercolesterolemia, afectarea articulatiilor, depresie, tulburari de fertilitate.

Gustari hipocalorice

•    Intre 30 – 70 calorii: un morcov, un mar, o jumatate de banana, o jumatate de grepfrut, un iaurt dietetic

•    Intre 70 -  100 calorii: o portocala, o felie de paine, un ou fiert tare, 20 de stafide

•    Intre 100 – 150 calorii: 6 buchetele de conopida fiarta cu sos de branza semidegresata, 100 g piept de pui la gratar, doua felii de paine integrala, o felie de chec.

Dr. Malvina Petrov, Medic pediatru, Centrul de Diagnostic si Tratament Provita

 




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau