Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Prevenirea diabetului gestational cu ajutorul nutritiei

26-09-2017

Tipul si calitatea nutritiva a alimentelor consumate de viitoarea mamica in timpul sarcinii contribuie la crearea unui mediu intrauterin propice pentru dezvoltarea normala a fatului. Deficitele sau excesele alimentare reprezinta factori de risc materno-fetali.Pe langa evitarea consumului excesiv de glucide, sunt recomandate precautii in ceea ce priveste suplimentarea cu vitamine si minerale.

Prevenirea diabetului gestational cu ajutorul nutritiei


Tipul si calitatea nutritiva a alimentelor consumate de viitoarea mamica in timpul sarcinii contribuie la crearea unui mediu intrauterin propice pentru dezvoltarea normala a fatului. Deficitele sau excesele alimentare reprezinta factori de risc materno-fetali.Pe langa evitarea consumului excesiv de glucide, sunt recomandate precautii in ceea ce priveste suplimentarea cu vitamine si minerale.

Acidul folic

Printre suplimentele recomandate unei femei inca dinainte de perioada propusa pentru conceptie se numara acidul folic, esential in sinteza acizilor nucleici si a aminoacizilor. Deficitul matern si fetal de acid folic se asociaza cu un risc crescut de defecte de tub neural si spina bifida, cat si de defecte in dezvoltarea boltei palatine. Un studiu norvegian a aratat ca suplimentarea cu acid folic incepand cu patru saptamani inainte de conceptie si in primele opt saptamani de sarcina se asociaza cu reducerea problemelor legate de varsta la care copiii incep sa vorbeasca.

Daca nu ai copii cu defecte de tub neural, este recomandat sa luati zilnic un comprimat de 0,4 mg de acid folic. Intrucat tubul neural se inchide in zilele 26-28 de gestatie, este indicata suplimentarea de dinainte de conceptie. Inainte de a incepe suplimentarea cu acid folic si folati, evalueaza daca ai sau nu un deficit de vitamina B12, pentru ca suplimentarea cu acid folic poate masca un deficit de vitamina B12. Totodata, poti imbunatati aportul alimentar de acid folic consumand spanac, linte, broccoli, varza de Bruxelles, sparanghel, porumb, seminte si portocale.

Vitaminele

Aportul de vitamine, combinatiile si cantitatile recomandate asigura o dezvoltare buna a fatului. Utilizeaza suplimentele de vitamine si minerale recomandate de medicul obstetrician care iti urmareste evolutia sarcinii.

Excesul de vitamina B6 poate insa sa determine aparitia de neuropatie reversibila la fat.

Excesul de vitamina A determina aparitia de defecte congenitale (craniofaciale - hidrocefalie, microcefalie, cat si cardiace).

Este recomandat ca pe perioada sarcinii sa eviti consumul de ficat, bogat in vitamina A, si sa nu utilizezi suplimente cu vitamina A care depasesc 10000 UI.

Excesul extrem de vitamina D (>15 mg/zi) s-a remarcat la persoanele cu calcificari de tesuturi moi.

Excesul de iod determina cresterea in volum a tiroidei si hipertiroidie.

Excesul de zinc (>45 mg/zi) poate determina o nastere prematura.

Excesul de fluor poate provoca fluoroza dentara si poate afecta primii dinti ai bebelusului.

Suplimentarea cu fier este necesara la femeia insarcinata, viitoarea mamica necesitand cel putin 7 mg/zi de fi er pentru a preveni anemia si riscul de nastere prematura, de greutate fetala mica, care pot aparea cand valorile hemoglobinei materne scad sub 10 ng/mL. Suplimentarea cu fier este recomandata in sarcina, cel puin incepand din luna a patra de sarcina. Se recomanda ca suplimentele cu fier sa contina aproximativ 30 mg/zi si sa fie consumate intre mese. In alimentatie aportul bun de fier il aduce consumul de carne si peste.

In ceea ce priveste aportul zilnic de calorii, recomandarile sunt aceleasi ca la femeia care nu este insarcinata. Evitati cresterea aportului alimentar si cresterea in greutate importanta, obezitatea crescand necesitatea nasterii prin cezariana.

Femeile cu diabet si supraponderale au risc mai mare de a avea copii cu probleme de dezvoltare neurologica. In cazul in care aveti o toleranta inadecvata la glucoza este recomandat sa inlocuiti alimentele rafinate bogate in carbohidrai (prajituri, creme, dulceaa, patiserie) cu carbohidrati cu indice glicemic scazut (fructe), dar si sa inlocuiti grasimile saturate cu grasimi polinesaturate.

Obezitatea in timpul sarcinii se asociaza cu rezistenta la insulina, scaderea captarii glucozei in muschi si tesut adipos si cresterea productiei de glucoza hepatica.

Pentru a afla daca ai depasit greutatea normala pentru varsta gestationala, incepe sa evaluezi greutatea in functie de indicele de masa corporala de dinainte de sarcina. Daca inainte erai subponderala (indice de masa corporala sub 19 kg/ m2), aportul in sarcina poate ajunge la o crestere ponderala cu pana la 11-12 kg, in timp ce o femeie supraponderala (cu indice de masa corporala peste 25 kg/ m2) poate lua in greutate pana la 6-10 kg.

Pentru a evita excesul de aport ponderal in sarcina este recomandat ca inainte sa ai o greutate normala sau daca esti supraponderala sa scazi in greutate inainte de sarcina.


Evita consumul de alcool si fumatul, nu bea mai mult de doua cesti (140 ml) de cafea pe zi.

Consuma trei portii de produse lactate
pe zi. Printr-o portie se inelege 150 ml de lapte, 125 g de iaurt simplu, 20 de grame de branza pentru un aport corect de calciu.

Consuma peste de doua ori pe saptamana pentru un aport benefic de vitamina D. Evita sa consumi prea des ton, dorada si alte sortimente de pesti oceanici.

Alege pestele de apa dulce sau cel de crescatorie.Pentru un aport adecvat de iod consuma sare iodata cu moderaie, oua si peste sau crustacee bine pregatite, prin fierbere sau coacere.

Pentru a evita infectarea cu toxoplasmoza, consuma carne bine fiarta sau prajita. Evita alimentele din comer marinate sau afumate.

Nu consuma produse bogate in fitosteroli si nu depasi o portie de soia pe zi. Consuma multe lichide si efectueaza 30 de minute de exercitiu fizic pe zi, precum plimbari, mers pe jos, inot, aquagym,gimnastica usoara adaptata pentru varsta sarcinii.

O femeie diabetica sau cu risc de diabet trebuie sa planifice sarcina si sa aiba ca obiective in pre-conceptie normalizarea glicemiei si suplimentarea adecvata cu acid folic. Controlul glicemiei in sarcina trebuie sa fie foarte strict pentru a evita hipoglicemia (cu riscuri in dezvoltarea fatului), dar si hiperglicemia persistenta care determina macrosomie, nastere prematura si risc crescut de  probleme de sanatate.

DR. LAVINIA VIJA

Medic specialist endocrinolog




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau