Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Profita de principiile nutritive ale fructelor si legumelor de sezon

04-12-2014

Exista o varietate de legume si fructe de-a lungul anului de care este bine sa profitam pentru ca organismul nostru sa beneficieze de nutrientii necesari functionarii optime si pentru mentinerea starii de sanatate la un nivel cat mai bun. Consumate atat in stare proaspata, ca atare, in salate, sub forma de sucuri, cat si gatite in diverse moduri, legumele si fructele ofera energie, cresc imunitatea si reprezinta o sursa naturala de vitamine, minerale, enzime, proteine, glucide si lipide.

Profita de principiile nutritive ale fructelor si legumelor de sezon


Exista o varietate de legume si fructe de-a lungul anului de care este bine sa profitam pentru ca organismul nostru sa beneficieze de nutrientii necesari functionarii optime si pentru mentinerea starii de sanatate la un nivel cat mai bun. Consumate atat in stare proaspata, ca atare, in salate, sub forma de sucuri, cat si gatite in diverse moduri, legumele si fructele ofera energie, cresc imunitatea si reprezinta o sursa naturala de vitamine, minerale, enzime, proteine, glucide si lipide. Carenta principalilor nutrienti determina tulburari ale functionarii unor organe si aparate, deficit care, deseori, este suplinit prin administrarea unor suplimente nutritive.

Pentru ca este sezonul lor (al nucilor, morcovilor, strugurilor, radacinoaselor etc.), am facut o scurta descriere a compozitiei din punct de vedere nutritiv si al beneficiilor pentru sanatate, obtinute cand sunt consumate adecvat. Morcovii contin in cantitate mare caroteni (o parte din acestia se transforma la nivelul ficatului in vitamina A), iar cel mai important constituent este beta-carotenul. Carotenii se gasesc in legumele de culoare portocalie si verde inchis, precum: varza, cartofi, dovlecei, spanac si in fructe: mango, pepene, caise, piersici, grepfrut. Mai contin: carbohidrati (fibre), grasimi, minerale: potasiu, sodiu, calciu, fosfor, magneziu, vitamine: A, C, B6, B3, acid folic si apa.

Morcovii au proprietati antioxidante, anticanceroase, antiulceroase, antidegenerative, imunostimulente, ofera protectie solara la nivelul pielii si ochilor, previn aparitia cataractei, mentin sanatosi dintii si gingiile. Deficitul de-termina tulburari ale vederii, mai ales in acomodarea vederii la intuneric. Principiile existente in morcovi au proprietati laxative, hipocolesterolemiante si de prevenire a arteriosclerozei.

Telina contine proteine, carbohidrati: fibre, glucoza, fructoza, grasimi: cea mai mare pondere este de acizi grasi polinesaturati, minerale: sodiu, potasiu, magneziu, calciu, fosfor, fier, zinc, mangan, seleniu, ioduri, vitamine: A, C, D, E, K, B1, B3, B6, B12. Consumul preparatelor cu telina creste imunitatea, are efect antioxidant si antiinflamator, este protector cardiovascular, normalizeaza valorile colesterolului din sange. Pastarnacul contine carbohidrati: amidon, zahar, fructoza, fibre, glucoza, grasimi: acizii nesaturati si sterolii predomina, minerale: sodiu, potasiu, calciu, magneziu, fosfor, fier, zinc, seleniu, mangan, ioduri, vitamine: A, C, D, E, K, B1, B6, B12, acid folic, acid pantotenic, caroteni. Pastarnacul este recunoscut, fata de alte radacinoase, pentru continutul ridicat in fibre (de aceea este indicat in curele de slabire, in mentinerea normala a tranzitului intestinal), vitamine din complexul B (folosit pentru prevenirea dementei si pentru afectiunile neurologice) si vitamina E, acid folic (este recomandat femeilor insarcinate).

Datorita continutului ridicat in potasiu, pastarnacul are efecte de reglare a presiunii arteriale. Mai este indicat ca antioxidant, in anemii si in tulburari ale functiei renale. Ardeii contin in cantitate mare (chiar mai mult decat citricele) vitaminele C si A - implicate in absorbtia fierului, calciului si aminoacizilor, licopen (se regaseste si in rosii), beta-caroten (in procent mai mic decat in morcovi insa mai mare decat in alte legume si fructe), triptofan (combate simptomele antidepresive). In compozitia ardeilor, se mai gasesc: carbohidrati, proteine, grasimisi apa. O dieta deficitara determina tulburari in organism: fragilitate capilara, hipovitaminoze. Pentru continutul ridicat in apa, ardeii sunt folositi in dietele pentru eliminarea kilogramelor in exces. Miezul nucilor contine proteine, grasimi, hidrati de carbon, saruri de sodiu, potasiu, calciu, fosfor, vitamina A, vitamina B1 (tiamina), vitamina B12 (riboflavina), vitamina B3 (niacina), vitamina C, vitamina E si foarte putina apa.

Cantitatea de proteine din nuci este comparabila cu aceea din carne, iar cantitatea de minerale, comparabila cu aceea din legume. Nucile contin acizi grasi nesaturati ce imbunatatesc profilul lipidic din organism, scad nivelul colesterolului, iar consumul moderat determina o incidenta scazuta a bolilor cardiovasculare, scazand riscul mortalitatii si morbiditatii cauzate de bolile cardiovasculare. Strugurii contin zahar, acizi organici precum: acid tartric, acid malic, acid citric, fenoli, aminoacizi, peptide, proteine, minerale: potasiu, calciu, fier, magneziu, fosfor, seleniu, substante pectice, vitamine: A, C, B6.

Strugurii contin flavonoide, responsabile de protectia tesuturilor fata de efectele negative ale radicalilor liberi. Consumul moderat de struguri sau suc de struguri este recomandat pentru efectele benefice in: astm, afectiuni cardiovasculare (creste nivelul oxidului de azot important pentru buna functionare a aparatului cardiovascular), migrene, constipatie, tulburari renale (scad concentratia de acid uric), prevenirea cancerului de san, preventia degenerescentei maculara, cataractei, infectiilor bacteriene si antivirale. Pacientii diagnosticati cu diabet zaharat trebuie sa adapteze dieta, in cazul in care doresc sa consume struguri, datorita continutului mare in zaharuri. Gutuile contin vitamina A, fibre, fier, taninuri si substante pectice.

Consumul moderat de gutui are efecte benefice in ameliorarea simptomelor ulcerului gastric, creste imunitatea fata de infectiile virale si contracareaza efectele negative ale radicalilor liberi.

Farm.drd. GEORGETA IONICA




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau