Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Recomandari nutritionale la copiii mici cu diabet zaharat

07-05-2018

Copiii sub varsta de 5-7 ani cu diabet zaharat, copiii mici si prescolarii necesita respectarea de recomandari nutritionale adecvate varstei si necesitatilor alimentare pentru crestere si dezvoltare. Aportul de glucide nu este limitat. Aportul de proteine este limitat la 2 g/kg pe zi in primul an de viata, si scade catre 0,8-0,9 g/kg/zi ulterior.

Recomandari nutritionale la copiii mici cu diabet zaharat


Aportul de acizi grasi mono si polinesaturati precum si aportul in acizi omega 3 si omega 6 trebuie sa fie organizat in alternanta. De exemplu, unui copil de sub 1 an sau pana la 3 ani este bine ca in supa sau piureul de legume cu carne sa se adauge cateva picaturi de ulei ( folositi in alternanta uleiul vegetal de floarea soarelui sai colza , alternat cu uleiul de masline).

Aportul de fibre se va creste treptat. Aportul de vitamine din fructe este si el foarte important. sfarsitul . Numarul de mese si gustari si orarele fixe trebuie introduse treptat.

Copiii cu diabet zaharat trebuie incurajati sa participe activ si periodic la o activitate sportiva care ii va ajut sa mentina greutatea si sa le asigure sanatatea cardiovasculara.

Activitatea fizica trebuie planificata. Activitatea sportive va fi oprita sau amanata daca glicemia depaseste 250 mg/dl sau daca sunt prezenti corpi cetonici.

Un copil care va desfasura o activitate sportiva recreativa trebuie sa aiba la indemana o bautura cu continut in glucide si minerale pentru rehidratare. Sunt de priviegiat ca surse rapide de carbohidrati, sucurile de fructe, fructele uscate, batoanele de cereale.

In caz de activitate fizica neplanificata, este recomandata reducerea dozelor de insulina de seara pentru a preveni hipoglicemia. De asemenea, testele de dozare a glicemiei inainte de culcare pot orena asupra aportului optimizat de carbohidrati la cina pentru a preveni hipoglicemia in timpul somnului.

In situatii de activitate fizica planificata sau nu este de preferat reducerea cantitatii de insulina inainte de efort decat suplimentarea cu alimente bogate in glucide.Aportul de lichide este foarte important pentru performante sportive optime ( minim 500 ml apa inainte de sport).

Cu 1-3 ore inainte de activitatea sportiva este recomandata consumarea unei mese echilibrata in carbohidrati si saraca in grasimi, pentru a maximiza depozitul de glicogen. Bauturile anizotonice pentru sportivi cu continut de 6-8 % glucide sunt recomandate in caz de efort fizic sustinut de mai mult de 60 minute. Se recomanda in medie 1-1.5 g de carbohidrati pe kg in timpul exercitiilor fizice de tip aerobic.

Pentru un regim alimentar echilibrat la copilul mic este recomandat avizul medicului pediatru, al medicului diabetolog si a unui nutritionist pediatric cu experienta in boli metabolice.

Dr Lavinia Vija

Medic specialist endocrinologie

Doctor in stiinte medicale




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau