Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Rolul activitatii fizice pentru pacientii cu diabet

10-02-2015

Activitatea fizica si alimentatia sunt doua principii esentiale in prevenirea aparitiei diabetului zaharat. Miscarea si efortul fizic realizate cu regularitate permit un control al consumului energetic si al glicemiei.

Rolul activitatii fizice pentru pacientii cu diabet


Activitatea fizică și alimentația sunt două principii esențiale în prevenirea apariției diabetului zaharat. Mișcarea și efortul fizic realizate cu regularitate permit un control al consumului energetic și al glicemiei, deoarece la nivelul țesutului muscular se desfășoară în timpul efortului fizic un consum bine coordonat al glucozei, stocurile de glicogen intramuscular sunt consumate și crește transportul intramuscular de glucoză.

Sporturi si activitati recomandate pacentilor cu diabet

Orice fel de activitate fizică sau de sport, chiar și cel de înaltă performanță, sunt benefice pentru organism. Este recomandat a se începe cu activități ușoare sau moderate, astfel încât mușchii să dispună de suficient oxigen pentru a “arde” glucoza.

În categoria acestora, încadrăm înotul (o oră), gimnastica acvatică sau la sol (o oră), ciclismul (o oră), mersul susținut sau alergatul (jogging 30 minute cu o viteză de 5 km/oră sau mersul de 2 ore). Aceste activități trebuie desfășurate cel puțin o dată la 2 zile.

Alte activități fizice, precum fotbalul sau tenisul de câmp pot cere un consum energetic și un efort fizic importante, intense și de scurtă durată, astfel încat mușchii nu mai au suficient oxigen pentru a consuma glucoza.

O persoană diabetică poate să își controleze eficiența efortului fizic susținut prin măsurarea frecvenței bătăilor inimii, care nu trebuie să depășească 80% din frecvența teoretică maximală (frecvența cardiacă maximală, în număr de bătăi pe minut, se calculează scăzând din 220 vârsta subiectului).

Reguli înaintea efortului fizic

Orice persoană diabetică poate desfășura în bune condiții o activitate fizică atât timp cât respectă câteva reguli simple. Acestea sunt:

• Verificarea glicemiei înainte și după efort.

• Adaptarea medicației și a dozelor de insulină, în funcție de tipul de efort fizic depus.

• Pacienții cu tratamente cu efect hipoglicemiant (insulina sau anumite antidiabetice oale) trebuie să aibă cu ei cuburi de zahăr sau sucuri dulci pentru a se echilibra în caz de scădere importantă a glicemiei în urma efortului.

• Respectarea exercițiilor de încălzire, creșterea progresivă a efortului, pauzele și mai ales, hidratarea adecvată.

Înainte de a iniția practicarea unei activități sportive, orice diabetic are nevoie de un control medical realizat fie de un medic de medicină generală, fie de un diabetolog.

Investigații ce pot fi solicitate de medici

• Măsurarea tensiunii arteriale.

• O electrocardiogramă de repaus, dar și după un test de efort. La persoanele diabetice de peste 50 de ani, cu alți doi factori de risc asociați (precum tabagismul, dislipidemia, etc.) se poate recomanda și o scintigrafie miocardică de efort pentru a exclude o cardiopatie ischemică silențioasă.

• Un examen al fundului de ochi poate fi necesar, întrucât retinopatia proliferantă contraindică temporar activități fizice susținute și intense, care pot declanșa pusee de hipertensiune și hemoragii retiniene.

Examinarea picioarelor este obligatorie, persoanele cu neuropatie sau arterită necesitând mijloace de prevenție speciale. Igiena picioarelor și a corpului previne micozele; bătăturile pot fi evitate prin purtarea de încălțăminte și șosete comode, adecvate temperaturii de afară.

Control glicemic riguros, asociat cu tratamentul hipoglicemiant ce trebuie adaptat în permanență, în funcție de durata și intensitatea efortului fizic depus.

Beneficiile medicale incontestabile ale exercițiului fizic la o persoană cu diabet zaharat sunt:

• Scăderea glicemiei

• Efecte psihoterapeutice și antidepresive, determinate de dezvoltarea de relații sociale și de o mai bună viziune asupra propriului corp;

• Sporturile de rezistență sunt benefice prin mărirea insulinosensibilității, a debitului sanguin, cu creșterea “oxigenării” care are consecințe cardiovasculare (ameliorarea hipertensiunii arteriale) și metabolice (scăderea trigliceridelor și creșterea fracțiunii “benefice”, HDL, a colesterolului) pozitive.

Dr. Lavinia Vija

Medic specialist endocrinologie,

Institutul Național de Endocrinologie ”C.I. Parhon”, București




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau