Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Rolul oligoelementelor in organism

27-08-2015

Oligoelementele sunt elemente anorganice (numite minerale in vorbirea curenta) prezente in mod natural in corp in cantitati foarte mici. Ele sunt numite microelemente ce contribuie la diverse reactii si schimburi biologice regland procesele vitale din organism.

Rolul oligoelementelor in organism


Daca despre mineralele esentiale (calciu, fosfor, potasiu, sulf, clor, sodiu, fluor, magneziu, fier, mangan, siliciu, cupru, iod) se vorbeste destul de mult, oligoelementele sunt oarecum neglijate, insa importanta lor in corp este la fel de mare. Printre acestea se numara: zincul, molibdenul, cromul, seleniul, cobaltul si nichelul.

Necesarul de oligoelemente este foarte mic si se obtine dintr-o alimentatie variata, cat mai naturala.

Primul care a studiat existenta oligoelementelor in tesuturile vii a fost omul de stiinta Gabriel Bertrand. Oligoterapia este in prezent folosita pentru a preveni si trata anumite probleme de sanatate precum infectii, alergii, insomnii, anxietate si tulburari digestive, dar este folosita si ca terapie ajutatoare in tratamentul unor boli grave precum diabet, insuficienta renala sau cancer.

Zincul ajuta la formarea insulinei si, in plus, controleaza contractarea musculaturii. La barbati normalizeaza activitatea prostatei, iar la femei previne sterilitatea. Se pierde cel mai mult prin transpiratie, asa ca rezerva trebuie permanent innoita. Zincul ajuta in regenerarea celulelor, previne tulburarile psihice si mentine in buna stare capacitatile mentale. De asemenea, este de folos in combaterea dezechilibrelor hormonale daca este luat in combinatie cu potasiul sau cuprul. Se gaseste in special in carne, midii, ficat, germeni de grau, oua, lapte si seminte de dovleac crude.

Molibdenul contribuie la metabolizarea aminoacizilor, la eliminarea toxinelor din corp si elimina anumiti compusi ce provoaca mutatii genetice. De asemenea, favorizeaza absorbtia de fier, are rol antitoxic, iar impreuna cu fluorul si strontiul previne cariile dentare.

Se gaseste in special in mazare, fasole si linte, dar si in cereale, morcovi, cartofi, alune, migdale si nuci.

Cromul ajuta la reglarea nivelului de zahar din sange si la stabilizarea glicemiei. Intre el si insulina exista o stransa legatura – daca este insuficient, celulele sunt mai putin sensibile la secretia de insulina, iar organismul devine rezistent la acest hormon vital, fapt ce provoaca ingrasarea si posibilitatea aparitiei diabetului. De asemenea, cromul stimuleaza colesterolul bun si reduce trigliceridele, prevenind acumularea de depuneri de grasime pe vasele de sange. Se gaseste din abundenta in ficat, galbenus, drojdie de bere, cereale integrale, fructe de mare, broccoli, fasole verde, cartofi si ciuperci.

Seleniul s-a oservat ca este de folos in special persoanelor cu probleme tiroidiene. Aceasta glanda endocrina joaca un rol foarte important in procesele metabolice din organism. Practic, acest element actioneaza asupra a doi dintre cei trei hormoni pe care-i secreta tidoida, tiroxina (T4) si triiodotironina (T3), care influenteaza arderile. Astfel, seleniul este indicat in special in diabetul de tip II, in boli cardiovasculare si contra radicalilor liberi responsabili pentru boli grave precum cancerul. Se gaseste preponderent in alimentele de origine animala, in special in peste.

Cobaltul se gaseste in special in carne, legume, fructe si lactate. El contribuie la procesul de formare a vitaminei B12 si la formarea hematiilor. De asemenea, ajuta la captarea iodului de catre tiroida. In cantitati insuficiente organismul este predispus la boli de inima.

Nichelul poate fi luat prin consumul de legume si fructe. Acesta sustine activitatea insulinei si scade tensiunea sangvina. Ajuta la metabolism grasimilor, glucidelor si al vitaminei B12. Carenta de nichel poate determina o absorbtie deficitara a fierului, element aflat pe lista mineralelor esentiale.



 



Comentarii

Lasa-ne comentariul tau