Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Sportul si dieta merg mana in mana

14-08-2015

Exista multe persoane care se plang ca, desi sunt active si merg la sala in fiecare zi, nu reusesc sa aiba corpul pe care si-l doresc. La polul opus, sunt indivizi care tin mereu dieta si au o constitutie „trasa prin inel”, insa nu se simt deloc in forma, obosesc repede si se plang ca nu au destula forta. Cercetatorii care studiaza sportul si nutritia atrag atentia ca cele doua nu pot fi separate daca ne dorim sa fim sanatosi si subliniaza ca miscarea fizica sustinuta tonifiaza, iar alimentatia echilibrata slabeste.

Sportul si dieta merg mana in mana



„Retetele” miraculoase nu functioneaza pe termen lung

Oamenii de știință din lumea intreaga au studiat, în cadrul mai multor cercetări efectuate in ultimele decenii, influenta curelor de slabire fara activitate fizica asupra organismului, pe de o parte, si a programelor de exercitii efectuate fara a se tine in paralel dieta. Concluzia a fost ca ambele metode pot contribui la slabit daca sunt respectate intr-un mod sustinut, insa oamenii sunt sfatuiti sa nu se concentreze numai pe acest scop deoarece o greutate normala nu presupune neaparat si o stare de sanatate buna. Prin urmare, exercitiile fizice tip cardio impreuna cu alimentatia sanatoasa sunt cheia unei stari de bine de lunga durata. In acest sens, cercetatorii au observat ca in special persoanele supraponderale si obeze sunt atrase de regimurile de slabit care promoveaza restrictiile calorice fara insa a include si un program regulat de exercitii fizice. Concluzia a fost ca astfel de „retete” nu dau randament pe termen lung deoarece nu scad riscul de boli cardiovasculare si diabet si pot face chiar mai mult rau decat bine.

Trebuie urmate in paralel pentru un stil de viata sanatos

Modificarea simultana a dietei si a nivelului de activitate fizica actioneaza sinergic si simbiotic. Intr-unul dintre studii, o cercetare efectuata la Universitatea Stanford, 200 de participanti inactivi cu varste mai mari de 45 de ani au fost impartiti in mod aleatoriu in patru grupuri. Cei din primul grup erau instruiti sa faca schimbari in dieta si activitatea fizica simultan, cei din al doilea grup trebuiau sa faca mai intai schimbari in dieta si dupa patru luni sa schimbe nivelul de activitate fizica, iar cel de-al treilea grup trebuia sa faca mai intai schimbari in nivelul de activitate fizica, iar abia la patru luni distanta urmau schimbarile in dieta. Al patrulea grup era grupul de control, care nu primea sfaturi referitoare la dieta sau la sport, ci pe tema gestionarii stresului. Recomandarile specialistilor au fost ca participantii sa faca 150 de minute de sport pe saptamana, sa consume intre cinci si noua portii de legume si fructe in fiecare zi si sa mentina consumul de grasimi saturate la un nivel de maximum 10% din totalul hranei consumate.

Spre deosebire de participantii din ultimul grup, cei din primele trei grupuri au inregistrat schimbari pozitive la finalul studiului, iar cele mai bune rezultate le-au avut indivizii care au introdus in stilul de viata, simultan, modificari ale regimului alimentar si ale programului de exercitii fizice.

Atunci cand oamenii se concentreaza atat pe sport cat si pe dieta inca de la inceputul unui astfel de program, acest lucru ajuta la acordarea unei prioritati egale celor doua comportamente sanatoase, facand mai probabil sa mentina ambele obiceiuri pentru o perioada de timp mai indelungata, au concluzionat cercetatorii.

O prioritate acceptata cu placere

In ceea ce priveste alimentatia, se recomanda fructele si legumele, crude sau gatite prin fierbere ori coacere, scaderea cantitatii de grasimi, consumul redus de zahar si sare si renuntarea la fast-food si la alimente intens procesate cum ar fi cascavalul ori mezelurile. Legat de sport, indicate sunt atat exercitiile cardio, precum mersul rapid, alergarea, mersul cu bicicleta sau inotul, dar si cele de intarire a musculaturii in toate zonele corpului.

De altfel, în Statele Unite ale Americii, în urma studiilor efectuate s-a introdus recomandarea ca persoanele adulte, cu greutate normala, sa efectueze cel putin 30 de minute de activitate fizica in fiecare zi, iar cele care au predispozitie la ingrasare sa faca miscare 60 de minute zilnic. Pe de alta parte, persoanelor supraponderale si obeze li se recomanda 90 de minute de sport pe zi. Pentru a reusi acest lucru si a ramane consecventi, oamenii de stiinta au si un sfat: ca sportul si alimentatia sanatoasa sa devina o prioritate placuta in viata tuturor.



 




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau