Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Sporturile de iarna si diabetul zaharat

08-01-2018

Printre bucuriile iernii, fulgii de nea si zapada care acopera drumurile de la munte ne indeamna catre plimbari, drumetie, sanius, ski sau patinaj. Cu totii ne putem bucura de sporturile de iarna, putem profita de aer curat, de peisaje sublime si de beneficiile unei activitati fizice. In caz de diabet zaharat, activitatea fizica este un element cheie in echilibrul glicemic si in controlul nivelelor de colesterol si trigliceride.

Sporturile de iarna si diabetul zaharat


Dupa cum stiti, la inceputul realizarii unui efort fizic organismul consuma glucoza din sange, apoi o preia din rezervele de glicogen de la nivel hepatic si muscular, iar apoi, daca efortul fizic este moderat si continuu se vor utiliza rezervele din tesutul adipos, ceea ce este foarte util pentru scaderea in greutate si ameliorarea rezisentei la insulina in diabetul zaharat de tip 2.

In situatia unui efort fizic intens, rezervele de glucoza din muschi se vor epuiza rapid ceea ce va determina o eliberare crescuta de glucoza de catre ficat cu cresterea valorilor glicemice, astfel, daca faceti dozarea glicemiei din sange puteti remarca valori mai crescute dupa efort.

Sporturile de iarna benefice pentru diabetul zaharat sunt cele care implica un efort de inensitate medie, sustinut, de lunga durata, cum ar fi drumetiile, patinajul sau ski-ul fie cel alpin clasic, fie cel nordic, numit si ski de drumetie.

Skiatul aduce mai mule beneficii ameliorand induranta, aducant beneficii cardiovasculare, scadere in greutate, tonifiere a musculaturii.

Sportul de iarna cel mai rentabil si util ramane insa drumetia, care va aduce suplete in miscari, tonifiere a musculaturii si scadere in greutate prin  consum de energie.

Se estimeaza ca daca aveti in jur de 65-85 de kg in 20 de minute de mers rapid consumati 110 calorii, in 20 de minute de ski nordic sau de drumetie consumati 275 calorii si in 20 de minute de ski de pista 220 calorii, de trei ori mai mult decat 20 de minute de gradinarit sau de golf si de doua ori ma mult decat 20 minute de inot.

Cateva precautii inainte de a incepe o activitate fizica in timpul iernii.

Hidratati-va bine zilnic si aveti o alimentatie bogata in proteine si in glucide lente (orez, paste « al dente », paine, banane). Sa aveti la dumneavoastra in timpul activitatii fizice doua cuburi de zahar, apa (minim 500 ml) cat si medicatia pentru diabet.

De asemenea pentru a evita degeraturile, cu atata mai mult cu cat neuropatia diabetica afecteaza sensibilitatea, purtati sosete groase si manusi adecvate temperaturii de afara.

Daca aveti crampe sau dureri musculare in timpul drumetiei faceti o pauza si faceti exercitii de intindere (streching) a grupei musculare dureroase. Imbogatiti alimentatia cu fructe bogate in magneziu si migdale si nuci caju, precum si in suplimente bogate in magneziu.

Daca aveti retinopatie diabetica evitati sporturile care vor creste rapid tensiunea arteriala, precum sporturile de lupta sau alergatul gen cursa de viteza, sporturile cu miscari bruste si repetitive (trampolina), sporturile care pot avea un impact direct asupra tensiunii oculare precum escalada sau  plonjarile.

Cu cat sunteti mai in varsta cu atat mai mult aveti nevoie de o regularitate a unei acitivitati fizice chiar si in timpul iernii, pentru a evita atrofia musculara.



Dr Lavinia Vija

Medic specialist endocrinologie

Doctor in stiinte medicale




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau