Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Stresul scade imunitatea organismului

31-07-2015

Supranumit „boala secolului XXI”, stresul este termenul folosit pentru a descrie incapacitatea organismului de a raspunde in mod optim stimulilor emotionali sau fizici. In timp, acesta afecteaza comportamentul, gandirea, emotiile dar si sanatatea, iar neconstientizarea nivelului la care suntem supusi si a efectelor lui poate duce la cosecinte grave asupra sanatatii fizice si psihice.

Stresul scade imunitatea organismului


De cele mai multe ori, o persoana nu isi da seama ca sufera de stres abia atunci cand incep sa apara simptome precum iritabilitate, tensiune musculara, dificultate de concentrare, epuizare si creşterea ritmului cardiac. In cazurile extreme pot surveni diverse hemoragii, dureri cronice ale gatului sau spatelui, tremor si leşin.Stresul este cauza multor boli printre care se numara in special afectiuni cardiace, dar si diabet, obezitate, migrene, ulcer, astm, psoriazis sau disfunctii sexuale. De asemenea, acest fenomen afecteaza imunitatea organismului şi perturba echilibrul hormonal.

Poate cauza anxietatea

Stresul are mai multe faze: de alarma, de adaptare si de epuizare. Prima este una in care stim ca avem la orizont o provocare si ne mobilizam sa ii facem fata cat mai bine. Apoi apare cea de adaptare, in care gestionam factorii solicitanti. Dar, atunci cand dureaza prea mult, intervin si alte elemente cumulate, adaptarea durand uneori chiar ani si apare epuizarea. Semnele de epuizare pot fi benefice pentru ca ne avertizeaza ca este ceva in neregula, insa ignorarea lor poate duce la boli grave sau pierderi dramatice (a locului de munca ori a partenerului de viata, de exemplu). Stresul ne afecteaza din punct de vedere fizic, cognitiv, emotional si comportamental, iar cel mai greu simptom este anxietatea, care se manifesta prin ingrijorare, aparent fara obiect, teama nefondata, lipsa increderii in capacitatile personale, blocaje ce afecteaza capacitatea de concentrare si memoria.

Daca apare o modificare constanta a starii emotionale fata de felul nostru de a fi, ce dureaza cateva saptamani sau luni, acesta este un semnal de alarma. De asemenea, este ingrijorator daca apar starea de oboseala fizica prelungita, indiferent daca ne-am odihnit sau nu, dificultati de adormire, treziri peste noapte si somn superficial, neodihnitor.

Cazurile mai grave sunt cele de stres cronic, in care cel afectat s-a obisnuit cu starea de oboseala, cu lipsa de chef de viata si cu insomniile si le considera normale. O astfel de persoana ignora toate semnalele de alarma pentru a-si duce la bun sfarsit anumite obiective si se expune pe termen lung, putand ajunge la boli grave din cauza scaderii sistemului imunitar, de lupta pentru sanatate. Astfel, se pot amplifica unele afectiuni si se poate ajunge chiar la anumite forme de cancer.

De asemenea, stresul poate agrava sau declansa afectiuni digestive, cardiace, metabolice (bulimia sau anorexia), hepatice sau ginecologice (pierderea sarcinilor, tulburari menstruale). De asemenea, acesta accentueaza orice forma de tulburare psihica. Se poate ajunge de la stari de apatie, de dezinteres, pana la forme severe de depresie. In plan comportamental, fumatorii fumeaza mai mult, se bea mai multa cafea, persoana afectata se izoleaza de prieteni, devine irascibila si se accentueaza dependetele ce dau satisfactie pe termen scurt.

Constientizarea, primul pas spre vindecare

Primul pas catre vindecare este constientizarea problemei inca de la primele semne si luarea unei perioade de odihna, indiferent de situatie. Ruperea de problemele cotidiene si somnul de opt ore, la ore fixe, fac minuni. Urmeaza apoi vizita la medicul generalist deoarece semne precum palpitatii, tahicardie, insomii sau stari de lesin ce pot insoti stresul pot ascunde alte cauze. Prin analizele generale, medicul va stabili daca exista anumite afectiuni in organism, iar, daca nivelul de anxietate si de depresie este foarte ridicat, se apeleaza si la medicul psiholog, care va ajuta pacientul sa constientizeze ceea ce i se intampla si sa depaseasca aceasta stare. Se actioneaza astfel complementar, reechilibrand atat fizicul cat si psihicul.

Persoana afectata trebuie sa se educe, sa isi prioritizeze activitatile, sa aiba un ritm de viata sanatos si sa constientizeze nevoile si posibilitatile. De asemenea, sunt benefice activitatile ce presupun apartenenta la un grup, lectura, timpul petrecut in natura. In cazul depresiilor, trebuie evitata victimizarea, izolarea si pasivitatea.

Consumati alimente bogate in vitamina B

Si schimbarea alimentatiei poate avea efecte pozitive. Astfel, sunt indicate cereale integrale, bogate in vitamina B, numita şi „vitamina bunei dispozitii”(paine integrala, orez brun, fulgi de ovaz), paste integrale), fructe zemoase si dulci, salate de legume proaspete si sucuri naturale.

Ceaiul de busuioc, roinita şi salvie, baut dimineata, pe stomacul gol, imbunatateşte functionarea sistemului nervos şi confera o mai buna adaptare la stres.

Baile in apa fierbinte cu cateva picaturi de ulei de lavanda au un efect relaxant asupra intregului organism, eliminand starile psihice negative precum: anxietatea, tensiunile nervoase si astenia.

Desi poate fi greu, in perioadele stresante evitati cafeaua, alcoolul şi tutunul deoarece acestea impiedica asimilarea vitaminei B in organism, esentiala pentru o mai buna gestionare a situatiilor dificile.

Si un program regulat de activitati fizice, precum alergarea usoara timp de 30 de minute pe zi sau deplasarea cu bicicleta ori pur si simplu mersul in pas vioi pot face minuni pentru detensionare.




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau