Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Teama de zbor trece prin zbor

18-06-2018

Pentru majoritatea persoanelor care se află în aer, la bordul celor circa 10.000 de aeronave care brăzdează în orice moment cerul, zborul a devenit o necesitate, cea mai rapidă modalitate de deplasare către toate colţurile lumii, astăzi mai firească şi mai accesibilă ca oricând. Însă, în ciuda faptului că este considerat unul dintre cele mai sigure mijloace de transport în comun, numeroşi indivizi sunt terorizaţi numai la gândul îmbarcării într-o aeronavă şi al perspectivei de a călători pe calea aerului, la mii de metri distanţă de pământ.

Teama de zbor trece prin zbor


Această fobie poate lua diverse forme, de la emoţii negative resimţite înainte şi în timpul îmbarcării până la atacuri de panică ce pot cauza stări de rău fizic şi psihic, anularea călătoriilor şi privarea de numeroase oportunităţi oferite de acest mijloc de transport.

Însă, anxietatea nu ar trebui să fie niciodată un obstacol în viaţa noastră. Această senzaţie caracterizată de teamă şi nelinişte trebuie recunoscută, înţeleasă şi tratată cât mai curând posibil pentru a nu se accentua şi a nu reprezenta un impediment ce umbreşte bucuria de a trăi.

Iată câteva modalităţi care şi-au dovedit eficienţa în cazul persoanelor care se confruntă cu frica înainte și în timpul unui zbor, cu menţiunea că fiecare dintre noi este diferit, iar ”reţeta” strategiei care funcționează cel mai bine poate fi descoperită de fiecare individ în parte doar prin voinţă şi experimentare.

* Înțelegeți ce se întâmplă în avion

Frica de zbor, sau aviofobia, se manifestă prin evitarea, de multe ori cu o intensitate extremă, a avioanelor sau a oricărui lucru asociat cu acestea, inclusiv a aeroporturilor. O persoană care suferă de aviofobie severă ar putea ajunge chiar să-şi "organizeze (viaţa) în jurul evitării zborului", după cum notează psihologul Patricia Furness-Smith în cartea "Flying with Confidence". În clipa în care păşesc într-un avion, aceşti călători înfricoşaţi se tem de unul sau mai multe elemente, de la zgomotele și senzațiile asociate decolării sau aterizării, până la claustrofobie sau emoțiile ce însoţesc adesea o turbulență bruscă sau prelungită. De aceea, dacă vă număraţi printre cei cu aviofobie este important să identificaţi mai întâi ce anume declanșează anxietatea pentru a putea adopta unele măsuri în vederea anticipării apariţiei stării neplăcute, scrie Medical News Today. O bună cunoaștere a avioanelor, a modului în care acestea funcționează, a cauzelor sunetelor pe care le auziți în timpul zborului ori a senzațiilor fiziologice asociate călătoriei pe calea aerului (înfundarea urechilor, apariţia gazelor etc.), și a pregătirii tehnice a membrilor echipajului aeronavei poate contribui la conştientizarea faptului că sunteți pe mâini bune, într-unul dintre cele mai sigure mijloace de transport în comun. Iar pentru a realiza toate acestea, cele mai importante aspecte sunt să vă documentaţi temeinic şi să nu evitaţi să zburaţi.

* Aflați cât mai multe despre aviofobie

Probabil cea mai eficientă modalitate pentru a depăşi frica de zbor este să vă înscrieţi la un curs care se adresează tocmai persoanelor care se confruntă cu această problemă. În plus, pe internet, dar şi în cărţi ori publicaţii scrise, există o mulțime de resurse pe care le puteți utiliza pentru a vă documenta în legătură cu teama de avion. Spre exemplu, în loc să vă lăsaţi pradă fanteziilor înfricoșătoare și nerealiste, puteţi accesa înregistrări video educative în care un căpitan de linie comercială explică ce se întâmplă în timpul decolării și aterizării și faptul că neplăcutele turbulențe nu reprezintă un pericol. De asemenea, este bine să vă documentaţi cu privire la alte surse de anxietate ce pot fi asociate aviofobiei, precum teama de spaţii închise (claustrofobie), de aglomeraţie (agorafobie), de înălţime (acrofobie) sau anxietatea declanşată de incapacitatea de a deţine controlul. Astfel, s-ar putea să constataţi că vă veţi simţi mult mai bine dacă veţi călători în partea din spate a avionului, pe scaunul de lângă culoar, poziţie care ar putea să vă ajute să simţiţi că aveţi mai mult spaţiu şi care v-ar împiedica să priviţi pe geam.

* Încercaţi să controlaţi ceea ce puteţi

Încercați să controlați lucrurile care vă sunt în totalitate accesibile şi astfel veţi elimina cât mai multe surse de stres înaintea şi în timpul zborului.

Pregătiți-vă într-un mod cât mai eficient posibil. Asigurați-vă că aveți suficient timp să ajungeți devreme la aeroport și faceţi bagajele în mod corespunzător plănuind fiecare detaliu.

Purtați haine confortabile pentru a reduce la minimum disconfortul fizic, luaţi medicamentele de care aveți nevoie și asigurați-vă că vă hidrataţi suficient cât sunteţi în avion.

Anxietatea poate fi comparată cu un copil neastâmpărat sau, după cum scrie Furness-Smith, cu un ”spiriduş” - poate constitui o provocare, însă nu reprezintă un pericol. Potrivit psihologului, acest ”spiriduş” este o creatură obraznică, ce adoră să provoace nelinişte şi să fie ținută sub control. ”Imaginați-vă fobia ca pe un spiriduş. Unicul scop al acestor mici creaturi din folclorul german a fost acela de a înşela și de a hărțui oamenii inducându-i în eroare ... Un spiriduş nu este de fapt un dușman periculos, ci mai degrabă un copil iritant care trebuie să fie disciplinat și ţinut sub control", scrie Patricia Furness-Smith.

Aşadar, ţineţi cont că anxietatea este înșelătoare şi că nu trebuie să îi permiteți să preia controlul și să vă provoace un atac de panică. Totuşi, acest lucru nu înseamnă să respingeţi existenţa anxietății și să încercaţi să pretindeţi că nu există.

* Acceptaţi teama

În clipa în care conştientizaţi senzaţia de frică nu opuneţi rezistenţă deoarece procedând astfel veţi reuşi doar să vă augmentaţi anxietatea. Teama iniţială este adesea mult mai puțin severă și mai ușor de potolit cu o minte liniştită în comparaţia cu prăpastia de teroare în care puteţi să cădeţi în cazul în care depuneţi eforturi să o alungaţi.

"Cu cât îţi doreşti mai mult să nu te simți neliniştit cu atât mai mult acest sentiment va reveni", subliniază Jonathan Bricker, psiholog în cadrul Universităţii Washington din SUA, citat de Medical News Today. El sugerează un exercițiu mental prin care anxietatea să fie "împachetată într-o pungă imaginară, ce poate fi depozitată deasupra sau dedesubt”, ideea fiind aceea că "anxietatea mă însoţeşte, însă eu o iau cu mine și merge oriunde vreau eu". În plus, un studiu recent a demonstrat că persoanele care își acceptă emoțiile negative sunt mai puțin susceptibile să dezvolte tulburări de dispoziție, precum anxietatea și depresia.

* Concentraţi-vă pe respiraţie

Odată apărute primele semne ale anxietăţii, trebuie luate imediat măsuri pentru a împiedica escaladarea acesteia. În primul rând, puteți acționa direct asupra simptomelor fiziologice, cum ar fi accelerarea pulsului și respirația superficială, care pot produce stări de rău şi chiar leşin.

Învăţaţi tehnici de respirație pentru calmare şi relaxaţi-vă întreg corpul, insistând pe detensionarea fiecărei porţiuni a acestuia. Astfel, vă veţi păcăli şi mintea distrăgând-o de la simptomele neplăcute.

O altă tehnică ce vă poate ajuta este respirația 4x4x4 - inhalați lent pe nas numărând în minte până la patru, țineți-vă respirația alte patru secunde, apoi expirați lent până număraţi din nou până la patru.

* Amintiţi-vă scopul călătoriei

Pentru a ţine piept cu succes anxietăţii cauzate de zbor menţineţi mereu proaspăt în memorie scopul experienţei. Fie că este vorba despre petrecerea unui concendiu sau despre o călătorie în interes profesional, ţelul este cel care vă va da putere. Conform unui studiu efectuat la Harvard Business School din SUA, anxietatea poate fi depășită prin reevaluare. Această cercetare a explicat faptul că există o distanţă mult mai mică între anxietate și entuziasm decât între anxietate și starea de calm. Astfel, vă va fi mult mai ușor să vă păcăliți mintea gândindu-vă că inima v-a luat-o la goană datorită nerăbdării de a ajunge la destinația mult dorită.

În plus, dacă vă amintiți mereu de ce vă aflați de fapt într-un avion vă poate ajuta să stimulați acest sentiment de entuziasm și motivația de a trece cu bine prin această experienţă.

"Focalizarea pe scopul principal al călătoriei lasă în urmă frica", notează Bricker.

Dacă vă concentraţi pe rezultatul fericit și conştientizaţi că doar câteva ore de disconfort vă separă de acesta, veţi reuşi cu succes să minimizaţi senzaţia de teamă provocată de zbor.

* Călătoriţi, călătoriţi, călătoriţi!

Nu vă opriţi după ce aţi reuşit să vă înfruntați frica, rezervați un alt zbor și concentraţi-vă pe o altă destinaţie. Cu fiecare nou zbor cu avionul, experienţa se va transforma dintr-un ”nor negru, ameninţător” într-un eveniment banal şi veţi reuşi astfel să controlaţi anxietatea şi să o împiedicaţi să vă dicteze alegerile în viaţă.

De altfel, expunerea repetată la stimulii panicogeni reprezintă un pas esenţial al terapiei cognitiv comportamentală - terapia prin care poate fi tratată majoritatea fobiilor, inclusiv aviofobia.




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau