Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Televizorul - ce e prea mult strica

04-12-2014

Televizorul a devenit in ultimii ani alaturi de calculator si jocurile video, prietenul zilnic al copiilor acestia petrecand in medie aproximativ 20 de ore pe saptamana urmarind diverse emisiuni mai mult decat pentru orice alta activitate in afara somnului. Privitul la TV incepe mai devreme decat orice alta modalitate de informare de obicei in jurul varstei de 2 ani si treptat ajunge sa se afle in topul activitatilor afterschool preferate de copiii intre 6 si 17 ani. Daca ar fi sa realizam o ierarhie, televiziunea ar reprezenta alaturi de famile scoala si religie una din fortele principale ce contureaza sperantele credintele temerile gusturile si ambitiile copilului.

Televizorul - ce e prea mult strica


Televizorul a devenit in ultimii ani, alaturi de calculator si jocurile video, prietenul zilnic al copiilor, acestia petrecand, in medie, aproximativ 20 de ore pe saptamana urmarind diverse emisiuni, mai mult decat pentru orice alta activitate in afara somnului. Privitul la TV incepe mai devreme decat orice alta modalitate de informare, de obicei in jurul varstei de 2 ani si treptat ajunge sa se afle in topul activitatilor afterschool preferate de copiii intre 6 si 17 ani. Daca ar fi sa realizam o ierarhie, televiziunea ar reprezenta alaturi de famile, scoala si religie una din fortele principale ce contureaza sperantele, credintele, temerile, gusturile si ambitiile copilului.

Parintii prea ocupati si prea obositi, serviciul solicitant, care uneori ii obliga sa-si continue munca si acasa, au facut sa considere televizorul drept baby-sitterul cel mai economic si cel mai la indemana, care-i scuteste de meseria de parinti, le aduce liniste si-i scapa de multe responsabilitati. Problema este cat de mult petrece copilul in fata TV si ce efect are acest obicei asupra vietii lui. Studiile au aratat ca, in timp ce spatiul rezervat acestei activitati este in continua crestere, cel dedicat implicarii in activitati ca rezolvarea temelor pentru acasa, studiului si interactiunii sociale este in scadere. Desi multe din programe pot avea rol educational, totusi, copiii, se uita prea mult la TV.

Deseori acestia se joaca, mananca, isi fac temele si vorbesc in timp ce se uita la TV. Este important ca parintii sa controleze efficient timpul in care copiii lor vizioneaza emisiunile care le sunt dedicate, pentru a fi siguri ca dezvoltarea lor fizica si psihica nu va fi influentata in mod negativ.

Nu trebuie sa uitam ca, desi televiziunea prin programele sale poate promova informatii deosebit de utile, nu-i va face pe copii mai destepti si nici nu le va imbunatati performantele scolare. Copiii au nevoie sa descopere singuri propriile slabiciuni si calitati, iar televiziunea nu-i va ajuta sa descopere aceste lucruri; ea doar limiteaza implicarea copilului in activitati din viata reala care le-ar putea oferi posibilitatea testarii acestor abilitati pe propria piele.

Totodata, nevoia de fantezie se poate regasi in jocurile "ca si cum" create de ei insisi si nu in programele de fictiune create de adulti pe care copiii le urmaresc pe ecranul televizorului. Ei aleg programe de divertisment, mai degraba decat programele educationale. Programele preferate sunt desenele animate, filmele cu animale, crime si comediile cu situatii familiale. Prescolarii adora reclamele. Pe masura ce copiii cresc pot fi influentati cu usurinta de ceea ce vad si aud si, in consecinta, prea mult timp petrecut in fata televizorului poate avea efecte daunatoare, cum ar fi dobandirea unui comportament violent si agresiv, performante scolare slabe, obezitate, activitate sexuala la varste mici, abuz de alcool si droguri.

Specialistii in psihologia copilului au obserant ca nu este bine ca acestia sa fie expusi constant, cateva ore pe zi, zi dupa zi, saptamana dupa saptamana, la scene de violenta. Cercetarile au aratat ca acest obicei ajunge sa fie daunator pentru copiii care vor deveni insensibili la durerea si suferintele altora, vor fi mai inspaimantati de lumea din jur, mai predispusi la comportamente ostile fata de ceilalti, vor capata un simt ireal al cantitatii de violenta care exista in lume, vor prezenta tulburari de somn, anxietate, teama de intuneric, de a ramane singuri in casa, chiar absenteism scolar.

Ei sunt extrem de vulnerabili si impresionabili si vor imita comportamentele pe care le vad inca de la varste fragede si, de aceea, trebuie avut in vedere ca cei ce privesc scene violente sunt mai predispusi la a dezvolta manifestari de agresivitate, iti lovesc colegii, se cearta, protesteaza. Astfel de programe invata copiii ca violenta este un mod acceptabil de a rezolva problemele si de obtine ceea ce-ti doresti, este un mod normal de a te comporta si actiona de vreme ce, chiar si "baietii buni" transmit acelasi mesaj, jocurile super eroilor putand deveni o problema reala pentru parinti si profesori. Studiile au aratat ca programele concepute pentru copii sunt de 5-6 ori mai incarcate cu acte de brutalitate decat cele pentru adulti. Copiii vad aproximativ 10.000 de cazuri de rapiri, violuri, atentate si crime pe an la TV.

Filmele de groaza, cu monstri, inspaimanta in special copiii intre 2 si 7 ani, care nu pot face diferente intre fictiune si realitate si pe care nu-i ajuta explicatiile de genul "e doar la TV, nu exista in realitate". Prea mult timp petrecut in fata TV ii face pe copii sa neglijeze lectura, studiul, jocurile cu prietenii si activitatea fizica. Nefiind antrenati in activitatile de care au nevoie pentru a-si dezvolta corpul si mintea, urmaresc atitudini si actiuni pe care nu sunt inca pregatiti emotional sa le inteleaga si nu pot lua o decizie corecta in ceea ce priveste insusirea lor.

Copiii mici au nevoie sa exploreze, sa manipuleze, sa atinga si sa repete actiuni reusind astfel sa invete si sa interactioneze cu lumea din jur. Lasandu-I sa fie hipnotizati de ecranul colorat si muzical, nu-i vom ajuta sa-si dezvolte atentia, sa dobandeasca abilitatile de comunicare si relationare sociala, nici sa experimenteze activitati noi pentru a-si dezvolta imaginatia si creativitatea. Copiii pot invata cuvinte noi si pot ajunge sa comunice nu doar auzind conversatiile de la TV ci si prin comunicare directa, acesta fiind dealtfel modul cel mai bun prin care acestia achizitioneaza limbajul. Abilitatile de comunicare se dezvolta cel mai bine prin lectura, conversatie si joc.

Una din cauzele majore de obezitate la copii este privitul excesiv la TV, deoarece, in timpul acestei activitati, rata metabolismului este mai scazuta, consumandu-se doar cu cateva calorii mai mult decat in timpul somnului. In plus, copiii care-si petrec timpul astfel nu fac activitate fizica iar prin intermediul reclamelor la produse cu proprietati nutritionale scazute si bogate in calorii sunt promovate obiceiuri alimentare nesanatoase pe care multi dintre acestia le adopta. Multe emisiuni promoveaza conduite riscante si daunatoare pentru adolescenti.

De exemplu, reclamele la alcool transmit mesajul ca oamenii sunt mai fericiti, mai sexy si mai de succes cand beau. Influenta muzicii si a videoclipurilor muzicale poate fi de asemenea negativa prin imaginile si versurile care prezinta suicidul ca alternativa sau solutie, promoveaza abuzul de alcool sau droguri, sexul orientat catre sadomasochism, incest, violenta impotriva femeilor.

Muzica nu este un pericol pentru adolescentii cu o viata sanatoasa si echilibrata dar, atunci cand acestia persista in preocuparea fata de muzica cu teme distructive si prezinta schimbari in comportament (izolare sociala, dispozitie depresiva, consum de alcool sau droguri) se impune o consultatie la un psiholog sau specialist in probleme de sanatate mintala. Parintii pot ajuta la prevenirea efectelor daunatoare ale informatiilor transmise prin intermediul televizorului selectand programele si limitand timpul pe care copiii il petrec in fata acestuia.

Iata cateva sugestii pentru insusirea unui program corect:

Alegeti programele destinate copiilor consultand dinainte ghidul din ziua respectiva, nu navigand cu telecomanda prin toate programele, pentru a evita astfel momentele neplacute si frustrante cand ati fi nevoiti sa inchideti brusc TV. Lasati-i sa aleaga intre 2 programe pe care le considerati potrivite, astfel vor considera ca detin si ei controlul si le veti arata ca tineti cont de opiniile lor.

Limitati timpul petrecut in fata TV la 1-2 ore pe zi in cursul saptamanii si 2-3 ore pe zi in weekend. Stabiliti reguli: nu au voie sa se uite la TV inainte sa-si termine temele sau in timpul mesei. Sugerati participarea la activitati alternative: lectura, sport, jocuri, hobby-uri.

Alegeti canale educationale: Discovery, Historychannel, evitati show-rile, filmele sau jocurile video cu scene violente sau continut sexual.

Priviti impreuna cu ei la TV, discutati despre ceea ce se intampla in emisiune, despre ce a fost bun si rau in programul respectiv, despre diferentele intre realitate si fictiune, ajutati-i sa decida ce show-uri sa urmareasca si incurajati-i sa vizioneze programele potrivite nivelului lor de intelegere, discutati despre modalitatile de rezolvare a conflictelor fara violenta. Ajutati-i sa inteleaga adevaratul rol al eroilor - un erou adevarat este cel care se straduieste sa faca din lume un loc mai bun.

Inchideti TV cand considerati ca programul la care va uitati nu este potrivit pentru copii si, mai ales, nu este indicat sa existe televizor in dormitor.

Nu va incredeti intotdeauna in faptul ca desenele animate sunt potrivite pentru copii. Multe dintre acestea contin scene brutale, personaje grotesti, limbaj vulgar si veti ajunge sa va intrebati dintr-o data de unde au invatat copiii asemenea gesturi si expresii, "ca doar noi nu vorbim asa!"Uitati-va la cel putin un episod din programele pe care le urmaresc pentru a va asigura ca sunt adecvate.

Pentru a fi un bun exemplu, nu faceti din TV singura modalitate de relaxare in timpul dvs liber. Implicati-va in alte activitati, in lectura, si evitati sa vizionati programele pentru adulti atunci cand copiii sunt de fata. Nu folositi televizorul ca recompensa pentru un comportament bun. Incercati mai bine o plimbare prin parc, un concert, joaca sau vizita la un prieten.

Daca rezultatele scolare nu sunt bune, limitati timpul petrecut in fata TV la 30 minute zilnic.

Nu deschideti TV in timpul mesei. Oricat ati fi de multumiti ca, de exemplu, copiii mai mici, accepta sa manance TOT foarte usor si fara mari rugaminti cand sunt asezati in fata TV, cu timpul, bunica nu va mai fi asa de incantata, cand adolescentul (odinioara asa dragalas cand inghitea piureul de morcovi pasat cu ochii tinta la reclame) vine de la scoala si va face la fel, de data aceasta cu un sandwich mare cu sunca si maioneza, intrand incaltat si fara sa se spele pe maini pe covorul din sufragerie ca sa nu piarda nici un minut din emisiunea preferata.

Nu cumparati produse (haine, jucarii, obiecte) care sunt in relatie directa cu show-urile de proasta calitate sau care fac reclama unor programe cu scene pline de acte agresive. Alegeti jucarii care promoveaza creativitatea. Analizati reclamele si invatati-l sa recunoasca exagerarile, insistand asupra faptului ca producatorii sunt platiti pentru a li se face reclama. Parintii sunt deseori foarte incantati atunci cand, copilul care abia a invatat sa verbalizeze este fascinat de reclame, care-i atrag atentia prin muzica antrenanta si derularea rapida a imaginilor, ajungand treptat sa imite mai intai personajele, apoi sa recunosca produsele prezentate, semn ca "uite ce destept si atent e!".

Nu trebuie neglijata insa vulnerabilitatea micutilor in fata acestor mesaje pentru ca ei nu au capacitatea sa le evalueze critic, sa inteleaga ca parintii sunt amuzati de gesturile si reactiile lor si nu de calitatea produselor care, fie ele cereale sau jucarii, sunt de cele mai multe ori lucruri nu tocmai sanatoase si de care nu au neaparata nevoie.
Dar oare toate programele TV sunt daunatoare? Pe langa atatea influente nu tocmai laudabile, televiziunea are si partile ei bune: imbogateste vocabularul copiilor cu cuvinte si expresii care nu sunt folosite in mod uzual in viata de zi cu zi, le ofera posibilitatea de a afla lucruri noi despre arta, muzica, stiinta, cultura si civilizatie, ii face constienti de problemele lumii, are o influenta educationala majora, ii face mai informati, le sugereaza modalitati noi de a vedea si intelege viata. Privitul la TV cu moderatie poate avea o influenta pozitiva asupra copilului. Abilitatile de comunicare se dezvolta cel mai bine prin lectura, conversatie si joc.

Parintii trebuie sa controleze permanent si eficienttimpul in care copiii lor vizioneaza emisiunile care le sunt dedicate. In acest mod, se pot asigura ca dezvoltarea fizica si psihica a copilului nu va fi influentata in mod negativ. Chiar daca televiziunea, poate promova prin programele sale informatii deosebit de utile, ea nu-i va face pe copii mai destepti si nici nu le va imbunatati performantele scolare. Copiii au nevoie sa-si descopere singuri slabiciunile si calitatile. Concluzii Cateva lucruri trebuie retinute si anume: televizorul afecteaza dezvoltarea creierului, inlocuieste activitatile pe care copilul ar trebui sa le faca (joaca cu prietenii, activitatea fizica, plimbarile in aer liber, lectura, temele pentru acasa, timpul petrecut alaturi de parinti); contribuie la scaderea performantelor scolare, la aparitia tulburarilor de somn si de comportament, la obezitate.

Cand un parinte isi exprima ingrijorarea referitor la efectele televiziunii ar trebui sa ia in considerare mai multe aspecte: ce tip de informatie ii ofera aceasta copilului, cate ore pe saptamana ar trebui sa petreaca un copil de varsta lui vizionand diverse emisiuni, care este influenta reclamelor si care este impactul scenelor de violent si sex asupra dezvoltarii lui ulterioare. Chiar daca ne place sau nu, televiziunea este si o sa ramana aici. Va fi ea o forta care sa controleze viata copiilor nostri? Totul depinde de noi...

Dr. SIMONA BUZILA specialist PSIHIATRIE PEDIATRICA




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau