Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Vine primăvara. Să profităm de alimentele de sezon

02-04-2019

Venirea primăverii ne oferă posibilitatea de a mânca o mulțime de verdețuri și legume de sezon. Din fericire, nu mai putem invoca anotimpul rece pentru carențe alimentare. Comerțul modern ne oferă posibilitatea de a consuma fructe și legume și verdețuri tot timpul anului, proaspete și/ sau congelate. Ține numai de noi ca să avem o alimentație echilibrată pe timpul iernii.

Vine primăvara. Să profităm de alimentele de sezon


Avem nevoie de calciu, magneziu, fier, potasiu, fosfor, zinc, vitaminele A, C, E, K, fibre, acid folic, fier, clorofilă și mulți fitonutrienți pe care ni-i putem procura din plin din fructe, legume, verdețuri, nuci și semințe. Dacă alegem legumele și verdețurile cu frunze verde închis atunci vom beneficia de nutrienți care ne protejează și de cancer, care ne vor îmbunătăți circulația, ne ajută sistemul imunitar. Acestea ne vor furniza fibrele de care are nevoie flora intestinală. Clorofila din vegetale ne va ajuta să prevenim anemia și să fim mai sănătoși (se reduce inflamația, ne vindecăm mai repede). Numai că e bine de știut că orice s-ar spune, fierul nu ni-l procurăm în cantități suficiente din vegetale, ci din carne. De aceea una dintre problemele celor care aderă la dietele vegetariene este carența de fier.

Fără fier organismul nostru nu poate funcționa. Cca 75% din fier se află în sânge (în hemoglobină) fiind responsabil de transportul oxigenului către fiecare celulă din corpul nostru. De aceea, trebuie să știmă există fier din vegetale (mai greu de absorbit) și fierul hem (mai ușor de absorbit) pe care ni-l luăm din carne, ficat, pește și ou. Sursele vegetale principale sunt  frunzele verzi, salate și spanac, mazărea, fasolea, stafide, prune și nuci sau cereale integrale. Unul dintre motivele pentru care este recomandată consumarea cărnii sau oului cu legume  și salate este că asocierea de surse hem cu surse de fie non-hem crește absorbția fierului. 

Anemia este una dintre afecțiunile des întâlnite la copii, rezultatul unei alimentații dezechilibrate. Acești copii sunt palizi, neliniștiți și ușor iritabili și au probleme de atenție. În cazul adulților cu anemie, aceștia sunt obosiți și lipsiți de energie, au dureri de cap, probleme de respirație și predispoziție la infecții. Să nu uităm că orice deficiență din organism ne afectează și sistemul imunitar, dar și buna funcționare a organismului per ansamblu. De aceea, analizele preventive anuale (efectuate și în cazul copiilor) sunt cea mai bună metodă de a constata anumite carențe și de a le corecta. Administrarea de vitamine și minerale fără a avea rezultatele unor analize care să ateste existența unor deficiențe presupune anumite riscuri pentru sănătatea și a copilului, și a adultului.



Verdețurile de primăvară sunt o sursă bogată de acid folic sau vitamina B9. Ideal ar fi să consumăm aceste verdețuri crude, în salate, fără preparare termică, pentru a nu distruge o parte din nutrienți. Pe cele pe care nu le putem consuma crude, le putem găti la abur, ca să profităm la maxim de vitamine și minerale. Acidul folic pe care îl luăm din vegetale și legume (în principal), ne protejează inima și previne afecțiunile cardio-vasculare, contribuie la formarea hematiilor din sânge și ne poate proteja împotriva cancerului cervical. În primul trimestru de sarcină este esențial pentru formarea fătului și protecția împotriva defectelor de tub neural (de aceea este prescris ca supliment gravidelor). Este indicat și în cazurile de surmenaj și oboseală. Ni-l luăm din legumele cu frunze verzi (spanac, varză, frunze de sfeclă), dar și în alte legume precum broccoli, sparanghel, broccoli, cereale (grâu integral), anumite fructe, dar și ou, brânză și ficat. Însă trebuie să știm că prin preparare, acidul folic din legume și fructe se distruge, deci ar fi indicat să le consumăm crude.

Dacă iei anumite medicamente sau chiar pilule contraceptive orale, atunci trebuie să știi că acestea interferează cu absorbția anumitor nutrienți, adică reduc aportul acestora și cauzează anumite carențe. De exemplu, contraceptivele scad absorbția de acid folic și nivelul în sânge al betacarotenului, vitaminelor B și C, dar cresc absorbția calciului din alimentație sau suplimente, cresc retenția sodiului în organism și nivelul în sânge al vitaminelor A și D și al unor minerale (cupru, fier).




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau