Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site va exprimati acordul pentru folosirea acestora. Vezi mai multe detalii. [x]

O farmacie cum toate ar trebuisa fie

Vitaminele esentiale copiilor si varstnicilor

01-08-2016

O mare companie specializata in cercetari de piata in industria farmaceutica a efectuat recent un studiu care a relevat ca 27% dintre romani cumpara cu regularitate suplimente nutritionale cu vitamine. Stiu insa toti acestia intotdeauna ce sa aleaga, care asemenea substante se recomanda intr-o etapa sau alta a vietii?!

Vitaminele esentiale copiilor si varstnicilor


O mare companie specializata in cercetari de piata in industria farmaceutica a efectuat recent un studiu care a relevat ca 27% dintre romani cumpara cu regularitate suplimente nutritionale cu vitamine. Stiu insa toti acestia intotdeauna ce sa aleaga, care asemenea substante se recomanda intr-o etapa sau alta a vietii?!Vitaminele reprezinta compusi organici pe care corpul ii foloseste, in cantitati foarte mici, pentru a regla si sustine anumite reactii chimice de o importanta majora. Aceste substante 'colaboreaza" cu enzimele si cu alti compusi biologici pentru a asigura metabolismul, cresterea, dezvoltarea si buna functionare la nivel celular. Deoarece organismul nu le poate fabrica (cu cateva exceptii), nutrimentele esentiale in cauza trebuie aduse din afara, prin alimentatia de zi cu zi sau din suplimente.

MINORI: patru elemente oportune in etapa de crestere

 Daca in cazul alegerii formei de administrare a vitaminei pentru juniori nu prea exista probleme, in ceea ce priveste substanta potrivita trebuie facute unele distinctii. Unui micut care sta mai mult in casa, de pilda, i-ar putea fi necesara administrarea vitaminei D, deoarece acest element se sintetizeaza in organism cand corpul este expus la soare...

VITAMINA A. Este un catalizator implicat in maturizarea tuturor celulelor si tesuturilor organismului, in mod particular asigurand dezvoltarea danturii, a sistemelor osos, cutanat si ocular ale minorilor. Ca parinti, e util sa stiti ca sase miligrame de betacaroten - doza furnizata de un morcov mare - sunt convertite in corp in 2000 micrograme de vitamina A. Sa tineti cont si de faptul ca micutii, mai ales in aceasta etapa a anului, sunt predispusi la viroze respiratorii, iar prin administrarea de vitamina A se potenteaza notabil imunitatea.

VITAMINA C. Nici nu credem ca mai este necesar sa insistam asupra beneficiilor acestui element in cazul copiilor, ale caror organisme se afla in plin avant, fiind de asemenea atat de fragile. Mentionam totusi, deoarece minorii sunt candidatii predilecti la julituri si lovituri, ca acidul ascorbic (vitamina C) grabeste repararea tesuturilor, asigura vindecarea ranilor in timp record si fara a lasa cicatrice inestetice. Alte chestiuni mai putin stiute: ajuta la formarea globulelor rosii si la absorbtia fierului din alimente (mai ales din legume), mentine gingiile sanatoase.

VITAMINA D. Contribuie la absorbtia calciului si fosforului, implicit la mentinerea sanatatii dintilor si la definitivarea sistemului osos. Creste puterea musculara si ajuta in tratamentul conjunctivitei, este indicata in profilaxia si corectarea rahitismului. Are rol si in prevenirea racelilor.

VITAMINA E. Deficienta de vitamina E este foarte rara, intrucat doza zilnica optima poate fi asigurata usor printr-o alimentatie echilibrata. Totusi, copiii nascuti prematur, cei care sufera de intoleranta la gluten, de mucoviscidoza (boala congenitala ereditara, caracterizata printr-un exces de vascozitate a secretiei glandelor exocrine) sau de maladia Crohn pot dezvolta o astfel de carenta. Poluarea atmosferica determina, de asemenea, o nevoie crescuta de vitamina E.

DOZELE ZILNICE OPTIME

ETAPA 1-3 ANI

Vitamina A: 350-400 mcg (micrograme).

Vitamina C: 15 mg (miligrame).

Vitamina D: 3 mcg.

Vitamina E: 5 mg.

ETAPA 4-8 ANI

Vitamina A: 450-500 mcg.

Vitamina C: 25 mg.Vitamina D: 4 mcg.

Vitamina E: 4-6 mg.

ETAPA 9-13 ANI

Vitamina A: 550-800 mcg; pentru baietei, necesarul ar putea ajunge la 1000 mcg zilnic.

Vitamina C: 45 mg.

Vitamina D: 5 mcg.

Vitamina E: 7-9 mg.

CATEVA ASPECTE DE RETINUT!

Chiar daca aveti un copil mai mofturos, daca traverseaza o etapa mai "delicata" in ce priveste alimentatia, nu exista niciun motiv sa-i mariti doza cotidiana recomandata de vitamine (de obicei, o pastiluta pe zi). Astfel se asigura in proportie de 100% necesarul pentru mai toate vitaminele de care are nevoie.

Nu uitati: supradozarea unor vitamine poate impiedica absorbtia altora! Date fiind gusturile placute, texturile moi si aspectele atragatoare ale suplimentelor cu vitamine, daca sunt lasate oriunde prin casa, pot reprezenta o tentatie pentru orice copil (le poate lesne confunda cu bomboanele), consumandu-le abuziv. Prin urmare, tineti flacoanele in dulapiorul cu medicamente, situat intr-un loc accesibil doar maturilor din familie!Indiferent de vitamina aleasa, cititi cu mare atentie prospectul, pentru a va asigura ca nu are si adaos de fier - exceptand cazul in care copilul este anemic sau daca medicul de familie v-a recomandat sa-i dati acest mineral. O supradoza poate fi fatala pentru un minor.

Nu este exclus sa fie necesar sa-i dati copilului vitamine si dupa 13 ani (in perioada adolescentei). Oferiti-i o mare varietate de alimente, dar va puteti usura amandurora viata datorita suplimentelor cu multivitamine.

VARSTA A TREIA: mizati pe "cartea" B In linii mari, pentru o persoana in varsta, o deficienta prelungita a oricareia dintre vitamine poate pune sanatatea si, uneori, chiar existenta in pericol. Insa poate cele mai importante sunt cele care fac parte din asa-numitul complex al vitaminelor B.

Toate B-urile incetinesc degradarea, inerenta pe masura inaintarii in varsta, a functiilor cognitive (abilitatea de a invata, de a memora, capacitatea de a gandi rational, logic...). De asemenea, reduc riscul aparitiei bolilor coronariene. Impreuna cu anumiti antioxidanti, scad riscul instalarii cataractei, degenerarea maculei. B-urile sunt absolut necesare pentru sistemul nervos, pentru mentinerea musculaturii, pentru fixarea fierului in hemoglobina etc. Aceste vitamine contribuie la metabolismul glucidelor, lipidelor si proteinelor, impiedica depunerea colesterolului pe peretii arteriali, incetinesc procesele de ateroscleroza si sunt indispensabile transmiterii influxurilor nervoase.

VITAMINA B1.

Numita si tiamina, mentine vigoarea muschiului cardiac, ajuta la pastrarea memoriei, sustine, in general, activitatea cerebrala. Contribuie la transformarea aminoacizilor in proteine, enzime si hormoni, asigura sanatatea pielii. Doza aditionala cotidiana recomandata (DACR): 1,1-1,6 mg pentru adultii sub 50 de ani si 1-1,2 mg peste aceasta varsta.

VITAMINA B3.

Imbunatateste circulatia sangvina, prin dilatarea vaselor, transforma glucidele in energie, asigura protectie antioxidanta impotriva radicalilor liberi, scade nivelul colesterolului si al trigliceridelor, ajuta la digestie, sustine buna functionare a sistemului nervos si a unor hormoni sexuali. DACR: 15-16 mg pentru femei si 19 mg pentru barbati.

VITAMINA B6.

Joaca un rol important in formarea hemoglobinei, in metabolismul aminoacizilor, proteinelor, glucidelor si lipidelor (indeosebi al acizilor grasi esentiali), fiind si stimulent muscular. Intervine in mod esential in buna functionare a sistemului nervos, in producerea de anticorpi, in controlarea echilibrului sodiului si al potasiului. Mentine vigoarea oaselor si incetineste aterosclerozarea. DACR: 1,6-2,5 -3 mg, direct proportional cu aportul de proteine.

VITAMINA B9.

Acest element este necesar transmiterii mesajelor intre creier si nervi. E implicat in prevenirea cancerului cervical (de col uterin). Cum vitamina B9 din alimente (legume si fructe) se distruge prin fierbere, frigere sau coacere, suplimentele cu acid folic (supranumele substantei) sunt binevenite; organismul absorbind cu mult mai multa usurinta forma sintetica decat pe cea naturala. DACR: 0,4-0,6 mg.

VITAMINA B12.

Este deosebit de importanta pentru ca asigura o stare de spirit pozitiva (potenteaza rezistenta la stres), mentine prospetimea intelectuala, asigura metabolismul energetic si al fierului. De asemenea, contribuie la formarea si dezvoltarea globulelor rosii din sange, la refacerea tesutului osos, la metabolizarea lipidelor, sustine efortul muscular. Este interzisa in cazul tumorilor maligne. DACR: 2-4 mcg.

VITAMINA K.

Fara aceasta vitamina, orice sangerare ar putea fi fatala. Contribuie la fixarea calciului in oase si i se atribuie un rol in repararea vaselor capilare. Studii recente arata ca poate micsora riscul osteoporozei si aterosclerozei. Este impropriu numita vitamina, deoarece nu este luata doar din alimente, ci este "fabricata" (cam 50% din intreaga cantitate) in intestine, de catre flora bacteriana. DACR: 60-80 mcg pentru adultii pana in 50 de ani, 70-80 mcg peste aceasta varsta. Persoanele care iau medicamente anticoagulante pot dezvolta carente de vitamina K.




Comentarii

Lasa-ne comentariul tau